Een magisch eerste boek in een nieuwe fantasy serie van eigen bodem. De Draken zijn zoals je ze nog niet eerder zag: fantastisch!

Met een 3,5 sterren boek welke ik afrond naar 3 op Goodreads/Hebban is het voor mij een soort read waarin er zowel hele leuke dingen in zitten, maar waarbij ik ook wel wat opmerkingen heb.

Wat opmerkingen betreft: Ik vond het wel jammer dat schrijf technisch het een en ander niet altijd even lekker liep, voornamelijk in het eerste deel van het boek. (Voorbeeld: Gebruik van komma’s waar ik zelf bv. eerder gekozen had voor een ‘punt’ of een ‘EN’ om de zin mee te splitsen of op te delen vond ik soms jammer, en zo kwam ik een keer dubbele zinnen achter elkaar tegen en ergens ook een keer een naam welke verkeerd stond. Dat soort dingen). Er werd middels een brief welke met mijn Hardcover editie kwam voor gewaarschuwd; dat er foutjes in zitten. De auteur heeft na het drukken van de Hardcover het een en ander dus ook nog aangepast zodat er in de paperback en het e-book sommige dingen die mij opvielen dus niet aanwezig zullen zijn. Wat het opstellen van sommige zinnen betreft, zal dit ook zeker gewoon een persoonlijke kwestie zijn; iets waar de ene lezer misschien sneller moeite mee heeft als de ander, maar dat maakte voor mij wel het eerste deel van het boek iets minder sterk. Ik denk dus wel dat het boek net wat beter tot z’n recht zou zijn gekomen als bv. Sommige zinnen toch net iets anders opgesteld waren geweest wat betreft plaatsing van leestekens en ik denk dat daar dus nog wel wat te behalen viel voorafgaand aan het naar buiten brengen van het boek. Naar mijn idee zijn deze kritische punten wel dingen waar denk ik heel snel en ook makkelijk vooruitgang in geboekt kan worden, als ik kijk naar hoe het zich erna ook allemaal ontwikkelde door het boek heen nog. Ik dus ook zeker vermelden dat dit allemaal ook erg positief verbeterd nog naar mate het boek vordert en dat is dan wat je uiteindelijk graag wilt zien als lezer zijnde; zo’n progressie. Er zit dus een echt degelijke opbouw en vooruitgang in zowel verhaal alsook de uitwerking ervan. En ‘in the grand scheme of things’ wegen de leuke delen van dit verhaal toch zeker wel zwaarder voor mij als de opmerkingen.

”Ik dacht dat die littekens mij sterker hadden gemaakt,” zei hij zacht. Ze keek hem recht in de ogen aan. “Je hebt niks nodig om je te herinneren dat je sterker bent geworden. Je leeft, dat is genoeg bewijs.”

En nu dus door met de pluspunten, want ik focus gewoon veel liever op alle positieve dingen die dit boek voor mij gewoon echt heel leuk maakten hihi! Hoe verder ik in het boek kwam, hoe leuker en beter ontwikkeld alles namelijk werd en hoe sneller ik en mijn book buddies (ik heb dit boek met een groepje meiden samen gelezen) er doorheen vlogen. Het leest gewoon echt super snel weg en het kostte me ook echt geen enkele moeite om een connectie te maken met deze wereld en deze personages.

Helende Bladeren is een verhaal welke in basis gewoon echt onwijs leuk is, zich afspeelt in een bijzonder mooie en magische wereld waar ik geen genoeg van kreeg. Ik houd ook echt van de gedetailleerde map voorin het boek en het feit dat we gewoon heel veel te zien krijgen van deze wereld zonder dat het Too Much is zeg maar? Het wordt allemaal mooi opbouwend erin verwerkt en beetje bij beetje krijg je een steeds mooier en uitgebreide view op alles. De beschrijvingen van settings en verschillende plekken in de wereld is echt onwijs mooi neergezet/beschreven en maakt het visualiseren ervan in je hoofd heel gemakkelijk en dat laat dus heel goed zien wat Claudia als auteur in haar arsenaal heeft zitten.

Daar bovenop vind ik de magie, de draken en alles wat daarover naar voren komt in het boek geweldig en ben ik helemaal verliefd op de manier waarop dat allemaal naar voren komt. Ik houd van draken en als jij dat ook doet, wil je ook Echt over Claudia’s draken lezen, trust me. Ze nemen een ongelooflijk mooie en unieke ‘plaats’ in deze wereld in!

Het verhaal lezen vanuit verschillende pov’s is voor mij ook zeker weten een pluspunt in dit boek. Op deze manier krijg je een beter beeld van deze wereld alsook meer diepgang in het verhaal en ook vond ik de manier waarop de verhaallijnen samenkomen leuk gedaan. Verder is er ook nog een mooie aanwezigheid van folklore/sprookjes aanwezig welke naar voren gehaald worden door personages wat een hele mooie toevoeging waren om deze wereld in kaart te brengen. De personages voelen nog wat jong aan soms qua gedrag/denken en doen (wat met momenten soms een beetje stookt omdat ze ook met bepaalde dingen alweer wat meer volwassen zijn) maar ik vind dat achteraf gezien ook z’n charme hebben omdat ze een groei doormaken met alles wat ze meemaken door het boek heen. Ik ben nu dus heel erg nieuwsgierig naar hun verdere personage ontwikkeling in het volgende boek ook.

‘Het was nooit de bedoeling dat je je magie verborgen hield,’ fluisterde hij. ‘Jij moet Terram beschermen.’
‘Tegen wat?’ stamelde ze.
‘De duisternis.’

Verder vond ik dat de personages wie een vaste rol hebben, mooi divers waren ook als ik kijk naar HOE ik als lezer zijnde connecties maakte met ze. Er zijn personages waar ik natuurlijk iets minder mee heb en wie ik soms wel even door elkaar wilde schudden hahaha en dan heb je personages welke je meteen leuk vind, waar je van smelt en welke je schattig vind en personages welke stoerder zijn en ook steeds toffer worden naar mate het boek vordert, alsook personages waarvan je op eerste gezicht nog geen goed beeld kunt vormen en je vaak verrast wordt weer naderhand. Er was dus een mooie diversiteit aanwezig in deze groep. Elk personage had zijn/haar ‘taak te vervullen’ en was met een mooi doel erin verwerkt.

Met momenten was ik ook erg verrast over bepaalde wendingen in het verhaal. Verrassende Plotwendingen zijn gewoon altijd een pluspunt!

Conclusie
Mijn conclusie is dan ook dat ik overall gewoon erg heb genoten van dit verhaal en dat ik ook er naar uitkijk om het volgende boek te lezen. Het boek wordt afgesloten op een manier waarop je gewoon echt graag door wilt lezen. Ik denk dat er schrijf technisch dus nog wel het een en ander te behalen valt, maar als ik zie hoe mooi dat al vooruit ging allemaal richting het eind, ben ik daar al heel blij mee. Ik vind de wereld, de magie en de draken zo onwijs prachtig en Claudia’s omschrijvende schrijfstijl hierin echt ‘KEY’ is Waarom ik dit boek aanraad om op te pakken. Er is een leuke groep personages aanwezig welke je meenemen op hun Avonturen, zoekend naar de Runes om het drakenei mee open te krijgen en ze laten me, na het dichtslaan van het boek, met een gevoel achter van ‘ik wil heel graag doorlezen’. Met momenten heb ik een grote smile op m’n gezicht gehad omdat sommige personages heerlijk droge humor hebben, ik werd soms verrast met plot wendingen en kreeg telkens een heerlijk warm gevoel als die mooie folklore/sprookjes naar voren kwamen en meer inzicht gaven in deze magische wereld.

Verder wil ik Claudia heel erg bedanken voor de kans die ik heb gekregen om deel te mogen zijn van de blog tour en het beschikbaar stellen van een prachtige Hardcover ARC editie. Dit is echt een juweeltje welke ik nu al koester. Ik vind het onwijs fijn om een debuterende auteur te kunnen steunen aan de hand van het delen van een review alsook ander promotie materiaal te delen waar ik kan. Het was alweer even geleden sinds ik een debuterende Nederlandse auteur las en ik ben erg benieuwd hoe Claudia nog gaat groeien met haar toekomstige boeken. Ik hoop dus ook echt dat je dit boek en Claudia een kans gaat geven als de synopsis je aanspreekt. Als je fantasy elementen zoals magie en mythische wezen als draken geweldig vind, dan gaat dit boek echt niet teleurstellen. Ik ben verliefd geworden op alles wat ik tot nu toe heb gelezen rondom de draken en kan niet wachten om nog meer over ze te weten te komen en meer van ze te zien in het volgende boek.

Meer recensies van Melissa's Fandom World