‘Wauw, wat een mooie leeservaring heb ik achter de rug’ is het eerste wat ik denk als ik dit boek dichtsla.

Het boek wordt verkocht met de sticker 100% Feelgood, wat ik wel jammer vind > dat die sticker erop zit, want ik kan je zeggen dat dit boek zoveel meer is als Feelgood. Het is intens en emotioneel, met momenten ontzettend verdrietig, ingrijpend en er zit behoorlijk wat diepgang in het verhaal. Zoals de auteur ook zo mooi in het bedankje achterin schrijft: als je alleen feelgood verwachtte en er vanuit ging dat je veel zou gaan lachen, ben je nu misschien wel teleurgesteld ? Maar nee, ik persoonlijk ben dus alles behalve teleurgesteld. Dit verhaal was zoveel ‘meer’ als wat ik vooraf verwachtte te lezen en dat is juist een groot compliment aan dit boek en de auteur, want het heeft me enorm verrast op een goede manier. Een prachtige roman, dat is wat het is!

Het is niet alleen een romance/feelgood verhaal met diepgang en een mooi geschreven ontwikkeling, maar er is dus ook een (best verdrietig) achtergrond verhaal aanwezig waarin de personages gebeurtenissen/trauma’s uit hun verleden moeten leren verwerken en Wendy heeft dit echt zo ontzettend mooi in elkaar verweven (de ontwikkeling van de romance en het achtergrond/verleden verhaal) en het heel erg goed uitgewerkt. Geen enkel moment voelde het ook te overdreven of over de top aan, wat nog wel eens wil gebeuren met een romance verhaal waarin ook zo’n intens achtergrond verhaal nog uitgewerkt moet worden, dus daar was ik ook enorm blij mee. Alles was heel mooi uitgebalanceerd en voelde heel erg natuurlijk en realistisch aan. Mijn grootste complimenten aan de auteur. Dit boek is het verkoop ‘briefje’ wat heel mooi laat zien wat deze auteur allemaal in haar arsenaal aanwezig heeft en ik kan je zeggen dat het gewoon indrukwekkend is, niet meer en niet minder. Indrukwekkend ja, dat is wel een mooie benaming voor wat deze auteur heeft bewerkstelligd met dit verhaal.

De hoofdpersonages, Sofie en Jelle, stalen mijn hart al heel snel. Ze voelen zo echt aan, alsof ze elk moment door je voordeur naar binnen kunnen komen lopen om gezellig op de koffie te komen. Beide personages hebben een mooie diepgang, een interessant karakter en een mooi geschreven ontwikkeling door het hele boek heen. Hun romance ontwikkeling was echt een genot om te lezen en is ontzettend mooi tot stand gebracht. Ik vind het mooi om te zien dat er al een verleden was tussen deze twee, welke begon met vriendschap en hier en daar wat geheimen voor elkaar (die typische tiener liefdes gevoelens die tot uiting komen en dan uitgroeien naar zoveel meer door de jaren), en om te zien dat alles dan uitbloeit tot een ‘voor altijd & houden van’ gevoel, waarin beide personages de nodige drempels moesten zien te overwinnen om tot inzicht te komen dat ze voor elkaar willen gaan. Hun romance is lekker steamy van tijd tot tijd en ik vond vooral hun dialogen onderling echt heel sterk neergezet. Er is echt een mooie basis aanwezig in de ‘relatie’ van deze personages en de auteur heeft alle potentieel ook echt eruit gehaald.

Daarnaast was de hele set van bij personages die rondom Sofie en Jelle aanwezig zijn, ook echt leuk. Sommige personages had ik dan een mindere band mee, zoals de vriendin van Sofie Karlijn, die we even tegenkomen in het begin van het boek als ze samen op ski vakantie zijn in Frankrijk, maar in het algemeen, vond ik de andere bij personages minstens zo leuk als Sofie en Jelle. De vriendschappen en familiebanden die naar voren komen, waren interessant en mooi neergezet. Ik kon mezelf zo makkelijk in deze wereld wanen en het gaf me zo makkelijk het gevoel dat ik een deel van deze families en vriendschappen was tijdens het lezen, en minstens wilde dat ik er een deel van kon zijn in real life haha. Conclusie is dus dat de bijpersonages dus echt een mooie toevoeging zijn aan het verhaal.

Het was wel overduidelijk, toen ik eenmaal aan’t lezen was en soms ook stukjes te lezen kreeg van een van de bijpersonages, dat ik een eerder geschreven boek ‘Baguette met jam voor twee’ ook echt snel MOET gaan lezen. Je kunt dit boek gerust lezen zonder Baguette met jam voor twee gelezen te hebben, maar ik denk als aanvulling dat ik het dus wel echt kan aanraden om Baguette eerst te lezen, mocht je de mogelijkheid hebben. Ik kwam er natuurlijk pas achter toen ik al helemaal hooked was aan dit verhaal, en stoppen echt geen mogelijkheid was, dat er een eerder geschreven boek was haha. Nadat ik Nate en Lize als bijpersonages ben tegengekomen in dit boek, kan ik nu ook echt niet wachten om hun eigen verhaal te lezen. De stukjes van Nate en Lize die je dan tegenkomt in Leven met een leugen geven je dan denk ik Nog meer eenheid met het verhaal.

CONCLUSIE

Dit was mijn eerste boek van Wendy en ik ben onder de indruk. Geloof me, dat zeg ik echt niet snel als ik een boek van eigen bodem lees. So far, is alleen Lisette Jonkman en Chantal van Gastel hierbij in de buurt gekomen. Wendy’s schrijfstijl is gewoon ontzettend goed in mijn ogen en ik kreeg er gewoon geen genoeg van. Het was meeslepend, vloeiend, diepgaand en het had me op meerdere momenten helemaal emotioneel. Er zijn echt maar heel weinig Nederlandse auteurs die hiertoe in staat zijn, echt maar een enkeling zelfs, om mij zo diep te raken op een emotioneel vlak, dus dat is denk ik wel het grootste compliment wat ik Wendy kan geven hier. Ze heeft met dit boek mijn hart geraakt en het is denk ik wel meteen een van mijn meest favoriete boeken van eigen bodem geworden. Gelukkig ligt ‘Baguette met een jam voor twee’ ook al klaar om snel gelezen te worden.

Dit boek heeft me volledig door de emotionele mangel gehaald en me dus een heel breed scala aan emoties laten ervaren tijdens het lezen. Met momenten zat ik dan toch wel te smilen hoor, want de personages zijn zo leuk onder elkaar. Er is een hele natuurlijke en leuke humor aanwezig tussen sommige personages. Ik heb met meerdere momenten dan ook weer echt een behoorlijke brok in mijn keel moeten wegslikken en traantjes moeten wegpinken in mijn ooghoeken, omdat sommige dingen echt heel kortbij kwamen voor mij (o.a. iets over een miskraam dat beschreven werd). Alles werd gewoon zo ontzettend realistisch, emotioneel, soms rauw en heel mooi geschreven, dat ik mijn gevoelens soms gewoon echt niet de baas kon zijn . Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een bijzonder mooi en aangrijpend verhaal is over het leven, verlies, familie, vriendschap en de liefde, welke ik echt aan iedereen kan aanraden. Als er 1 boek is van eigen bodem wat je deze zomer, of wanneer dan ook, wilt oppakken, zorg dan dat het Leven met een Leugen is.

Meer recensies van Melissa's Fandom World