Elke YA (& Titanic) liefhebber gaat hiervan genieten, gegarandeerd! Wat een verfrissende kijk op het zinken van 'het onzinkbare schip'!

Ik lees niet veel Nederlandstalige boeken meer, maar zo nu en dan maak ik een uitzondering... Als Titanic fanaat - ik ben al sinds ik een jonge meid was enorm geintrigeerd en een beetje obsessed geweest zelfs met alles wat te maken had met het beroemde 'onzinkbare schip' - kon ik dus gewoon niet anders als dit boek pre-orderen. Al vrij snel na ontvangst begonnen aan het boek en voor ik het wist was hij uit haha!

Dus, wat vond ik er dan nu van?

Bottom Line is eigenlijk: Ik ben er echt doorheen gevlogen! Vooral het laatste deel was niet weg te leggen. Ik werd al heel snel vrij makkelijk in het verhaal gezogen en het heeft me eigenlijk niet meer losgelaten. Er zit een fijne opbouw in het verhaal en ondanks dat je in grote lijnen weet hoe veel dingen aflopen, weet je ook van veel dingen juist niet wat er gebeurd en er zaten dus ook echt wat verrassende momenten in, die ik erg kon waarderen, dankzij Lotte's gave kijk op de complot theorie en haar schrijfstijl!

Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar Lotte's eerder geschreven boeken en wat ik ervan zou vinden, maar toen ik van de Titanic-retelling hoorde, besloten om daarop te wachten omdat ik daar helemaal enthousiast over raakte haha. Lotte heeft een voor mij onwijs prettige schrijfstijl, waar ik gewoon echt enorm van genoten heb. Haar beschrijvingen van dingen die gebeuren, vooral later in het boek, vond ik echt heel mooi en ik heb met momenten echt even ALL THE FEELS momentjes gehad haha. Het leest echt heel lekker en snel weg en ik vond het elke keer weer leuk om m'n boek open te slaan en verder te lezen.

Hier en daar zijn er wel dingen waar ik wat opmerkingen over heb, en ben ik eerlijk: Ik kijk naar een Nederlands geschreven boek ook weer net wat anders er tegenaan, als dat ik een Engelstalig geschreven boek lees, omdat Nederlands gewoon toch echt vaak net iets anders bij mij binnekomt als dat ik in het Engels lees. Het is dus soms nog wat onwennig voor me en ik vind vooral met YA boeken dat personages vaak toch wat jonger overkomen als ze echt zijn, maar dat is denk ik gewoon echt een taal dingetje want dit heb ik met vrijwel alle Nederlandse YA boeken haha. Maar eerlijk oordelend met dat in gedachten houdend, met hoe ik Nederlands lees: overall is dit gewoon een heel sterk geschreven Nederlandse YA en dus zeker voor de (voornamelijk) Nederlandstalige lezers is dit echt puur genot om te lezen.

Ik was al van begin af aan super enthousiast over het feit dat Lotte heeft gefocust op deze complot theorie, en door het hele boek heen was dit allemaal echt heel erg goed verwerkt naast hetgeen wat geschreven werd rondom het Titanic verhaal zoals de meeste mensen het kennen. En net als dat het tof was om bepaalde bekende namen uit die tijd naar voren te zien komen, die ook gedeeltelijk een eigen 'stem' en meer aandacht kregen dankzij Lotte, was ik ook erg te spreken over hoe de setting verder neergezet wordt, welke overeenkomsten heeft met o.a. de film welke ik al zeker 150x gezien heb en voor veel anderen ook vast bekend is. Hele herkenbare film momenten kwam ik tegen (die natuurlijk ook grotendeels gebaseerd zijn weer op wat overlevenden oa hebben verteld naderhand, maar ik zag vooral echt specifieke momenten uit de film voor me dus en kon me daardoor echt een heel goed beeld vormen), waardoor ik het gevoel had ook alsof ik ook Rose & Jack elk moment zou kunnen tegenkomen, in hun poging om te overleven, terwijl ons hoofdpersonage haar eigen 'battles' vecht in haar strijd tot overleven en het juiste willen doen. Dat vond ik erg gaaf gedaan dus.

Het hoofdpersonage maakte een mooie groei door. Als we haar leren kennen is ze een beetje verbitterd en naiƫf ook, maar gaandeweg zie je haar toch 'volwassen worden', een beetje noodgedwongen ook door wat ze allemaal meemaakt natuurlijk. Ik moest dus wel echt even bij het hoofdpersonage erin komen om haar te leren kennen en leuk te vinden. Haar gedachtegang e.d. was verklaarbaar en begrijpelijk, maar vond ik wel ook net even wat te sterk/door drammend neergezet zeg maar, waar ik echt even moest groeien in het sympathie krijgen voor d'r. Maar door het boek heen, en als je dus terugkijkt naar het hele verhaal/the big picture, groeit ze als personage toch wel erg goed en was dit alles mooi geschreven!

Conclusie
Voor mij een voornamelijk positief verrassende read, waar ik blij mee ben! Als iemand wie nog maar heel weinig Nederlandstalig leest, vooral wat YA betreft, was ik dus aangenaam verrast over Lotte's schrijfstijl; hoe vloeiend en omschrijvend alles geschreven is, en hoe het me wist mee te voeren vanaf het begin. Dit is een toffe, vernieuwende, Titanic re-telling welke ik elke graag Nederlands YA lezende lezer kan aanraden.

Extra vermelding
De uitgave/editie van het hardcover boek is echt fantastisch!!! Wat een supermooie cover heeft dit boek, maar vooral: heel gaaf vanbinnen met de zwart/wit print van 'the staircase', de map alsook andere geprinte details die in het verhaal zelf zitten verwerkt. Super blij dat ik een geprinte editie van dit boek heb, die kwam met een mooie boekenlegger, gesigneed door de auteur + een toffe Boarding Pass, welke het plaatje compleet maakt. Echt geweldig!

Meer recensies van Melissa's Fandom World