Grote beloftes maken geen schuld

Merel Kuitert 11 februari 2020 Boekverkoper
Voor de jaarlijkse verhalenwedstrijd van Uitgeverij LetterRijn schreven 150 personen van Nederlandse en Vlaamse bodem een verhaal over een onbedoelde dood. Daarvan hebben de 22 beste, aangevuld met drie bijdragen van bekende thrillerauteurs, een welverdiende plek gekregen in het boek Dood door onschuld.

De bundel bestaat uit 25 stuk voor stuk korte, spannende en soms simpelweg lugubere verhalen, waarbij je je als lezer constant afvraagt wat er gaat gebeuren. Sommige zijn tragisch, zoals De jongen uit Darfoer van Karel Bedert, waarin een dokter in het verleden de verkeerde persoon heeft gered en daar nu voor moet boeten. Anderen zijn ronduit grappig, zoals het verhaal Nancy van Franziska Weissenbacher, over een bemoeizuchtige buurvrouw die haar neus in gevaarlijke zaken steekt met dramatische gevolgen. Geen enkele vertelling is hetzelfde en dat is precies wat dit boek zo bijzonder maakt.

Naast de zeer uiteenlopende verhalen binnen min of meer hetzelfde thema, maken ook de verschillende perspectieven en schrijfstijlen ervan het geheel erg dynamisch. Zo gebruikt de ene auteur het perspectief van de ik-persoon, zoals bij Tout van Bien van Fleur Benz: ‘Het water gonst over mijn gezicht. Het heeft bijna iets geruststellends.’ Dit terwijl een ander het verhaal vanuit verschillende perspectieven vertelt en weer een ander een alwetende verteller introduceert. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld bij Drink maar lekker op van Ronald van Assen: ‘Van Velzen wil verder vertellen als er zachtjes op de deur wordt geklopt.’ Samen met het feit dat je het boek dankzij de korte verhalen altijd weg kunt leggen en op kunt pakken wanneer je wilt, maakt dit dat Dood door onschuld voor iedere thrillerliefhebber wat wils heeft.

Die verscheidenheid heeft echter ook een keerzijde: doordat er vele onderwerpen, perspectieven en schrijfstijlen aan bod komen, zullen niet alle verhalen je kunnen bekoren. De ene lezer zal graag over de beruchte seriemoordenaar Jack de Ripper uit het negentiende-eeuwse Londen lezen, waarop De bloedige duivel is gebaseerd, terwijl de ander liever een van de hedendaagse verhalen zal lezen over een kidnapping of een simpel ongeluk. Elk verhaal is uniek op zijn eigen manier, hoewel De jongen uit Darfoer me écht heeft kunnen raken en doen gruwelen. Een extra dikke pluim voor deze schrijver.

Dood door onschuld voelt een beetje als een spel dat je met jezelf speelt, waarbij je er binnen ongeveer tien pagina’s achter moet komen wat er is gebeurd en wie het slachtoffer is. Het is een vermakelijke bundel die bij verschillende liefhebbers van spannende verhalen in de smaak zal vallen.

Meer recensies van Merel Kuitert