Goed verhaal, maar uitwerking kon beter

M.G. Pauwels 26 september 2023
Het thema sprak me aan en ik heb het aangeschaft.
Het verhaal is goed, de plotwendingen interessant, alhoewel ik me er soms wel vragen bij stel. Ik weet hoe politiedatabanken werken en normaal weten ze direct wanneer een slachtoffer familie is van iemand die op de zaak werkt.
Het plot is dus erg goed. Het enige wat me in dit boek tegenstak en waarom ik dus een ster aftrek, is dat de redactie te wensen over liet naar mijn mening.
Zo vond ik werk heel herhalend geschreven, echt van "Het is erg" en dan herhaalt de rest een hele bladzijde hetzelfde.
Mijn gevoel en dat heb ik al meer gehad bij deze uitgever, is dat de word count om een dikker boek te hebben ervoor zorgt dat de redactie niet durft te snoeien. Dat herhalen herken ik en is iets dat veel auteurs hebben. Helaas haalt het de vaart uit het leestempo en ik geef toe dat het bij mij soms de spanningsboog bijna deed afgaan.
Ik vond het heel goed gevonden dat je ook in het hoofd van de dader kruipt. Die is subliem neergezet en je zou er bijna sympathie voor krijgen. De grens tussen dader en slachtoffer is ook heel klein in deze thriller.
Het is een Anne Verelst thriller, maar ik vond haar eigenlijk niet echt het hoofdpersonage. Dat was in mijn ogen meer een subtiele dans tussen hoofdcommissaris Jean Martens en dader Steve Van Aelst. Anne Verelst zelf vond ik meer de achtgrondfiguur. Ik heb het vorige boek waar ze in voorkwam niet gelezen, maar gezien het einde van dit werk, vermoed ik haar rol in verdere thrillers van deze auteur belangrijker gaat worden.
Ik vond het jammer dat de wat herhalende, soms wat passief geschreven tekst niet grondiger was aangepakt door een redacteur die dit boek zeker 100 bladzijden dunner had kunnen maken en dit verhaal nog sterker had tot zijn recht kunnen laten komen, maar ik vrees dat ik als schrijver soms zelf teveel met die materie bezig ben om een neutrale lezer te zijn op dat punt. Daarom geef ik toch 4 sterren.

Meer recensies van M.G. Pauwels