Ontsnappen aan de (drank)duivel

M.G. Pauwels 28 juli 2023
Ik had dit boek op mijn ereader staan en kwam er eindelijk toe het te lezen. Het is een eerste deel van een trilogie en ik had eigenlijk geen idee wat ik ervan moest verwachten.
Thrillers zijn bij mij erop of eronder. Dit verhaal heeft me duidelijk wel weten te bekoren. Het personages Rehza Khan wordt goed weergegeven. Je lijkt als lezer mee in de dronken roes te gaan.
Het verhaal schept een contrast tussen arm en rijk, de vergane glorie van De Kloof en de weelde van de rijkere buurten, die allebei gedomineerd worden door 't Syndicaat of de georganiseerde misdaad.
Khan lijkt in het hele verhaal de loser. Hij is zichzelf kwijt en zelfs eenvoudige opdrachten lukken niet voor deze aan alcohol verslaafde privédetective, die ooit politieman was, maar waarbij verschillende dingen in zijn leven fout liepen.
Het verhaal is goed opgebouwd, met verrassende wendingen en leest vlot, al moet ik toegeven dat Nederlandse lezers het mogelijk wel moeilijk kunnen hebben met het Vlaamse taalgebruik. Soms werd er in mijn ogen ook wat teveel herhaald.
Al bij al is dit dus een spannend boek dat wegheeft tussen en psychologische en een actiethriller. Het boek krijgt daarom van mij 4 sterren.

Meer recensies van M.G. Pauwels