Gruwelijk accuraat

M.G. Pauwels 29 augustus 2023
Dit is zo een boek waarvan ik in oorsprong niet vind wat ik ervan moet zeggen. Het onderwerp trok me, dus heb ik het Ebook aangeschaft en heb het gelezen.
Wat ik kan zeggen is dat het eerder vertellend geschreven is, als een soort van verslag en weinig show, meer tell, maar dat is bij dit verhaal zeker in orde. Het is zo al aangrijpend genoeg.
De personages zijn accuraat beschreven en de situaties kunnen voor veel lezers mogelijk als ongeloofwaardig overkomen. Toch, ik weet uit ervaring dat er griezels van het kaliber als Remon rondlopen.
Het hoofdpersonage Marianne is op haar manier ook een slachtoffer. Ze is letterlijk lamgeslagen door de man waar ze van uit en waar ze uit een combinatie van liefde en angst niet alles van kan en wil zien.
Ik snap haar ongeloof wel. Mijn eigen ervaring is dat vrouwen van zedendelinquenten hun mannen dikwijls door dik en dun steunen en verdedigen, om verschillende redenen.
De daden van Remon worden in de loop van het boek geleidelijk aan uit de doeken gedaan.
Naarmate je hem beter leert kennen, ga je meer en meer van hem walgen.
Je snapt ook waarom Marianne niets onderneemt. Wat kan ze ondernemen? Ik geloof dat ze die opties niet ziet.
Het enige minpunt aan die boek is mogelijk dat het niet altijd even overzichtelijk is geschreven en niet ze goed is geredigeerd. Zo had het Ebook geen consistente lettergrootte en hier en daar is een taalfout mogelijk, terwijl de details niet altijd even consistent zijn. Gezien de auteur dyslexie heeft en ik heel goed weet dat het niet altijd mogelijk is een tekst onberispelijk te krijgen zonder investeringen die het de markt uit prijzen, kan ik hier begrip voor opbrengen.
Dit boek had me dus al bij al aangenaam verrast. Ik moet er wel bij vertellen dat het niet geschikt is voor gevoelige zielen.

Meer recensies van M.G. Pauwels