De lijn tussen ik weet het, en ik zit er middenin is flinterdun

Mich Donkers 18 juni 2020
Heb ik nu een waargebeurd verhaal gelezen of een goede thriller? En is het een compliment als ik zeg dat ik het een goede thriller vond?
Ondanks dat het waar gebeurd is.

Wat een verhaal....
Zo heeft Monica met haar man Willem een leuk lopend pension. Monica werkt nog in bar in de stad en samen hebben ze het best leuk.
Als Willem na wat meningsverschillen ergens anders gaat slapen denkt Monica dat Willem vreemd gaat. Ze heeft op dat moment wat gasten in haar pension en voelt ergens wel aan dat er iets mis is, dat het niet klopt. Toch kan ze het goed vinden met een van de gasten en heeft ze ook nog wel een kamer over voor zijn vriend. Als Monica later dan toch op haar intuïtie af gaat en drugs vind, is het eigenlijk al te laat. Als Monica actie wil ondernemen dat de heren elders gaan slapen weet ze al teveel. En moet Monica mee met de heren.

Ze gaat mee, mee in de chaos. Van hotel naar hotel en ondanks angst word er ook genoten van de luxe die er kan zijn als er geld is, en de deal “gelukt” is.
Monica krijgt een relatie met Jimmy en hij zorgt voor haar. Monica heeft haar hond Nero bij en Jimmy zorgt dat Nero eten krijgt, dat Monica voor zichzelf kan zorgen en dat zolang er geld het goed met haar gaat.
Ook als het toch mis gaat vind Monica onderdak bij lieve vrienden die ze soms deels de waarheid verteld en deels dingen achterwege laat om haar “vrienden” te beschermen. Dan komen ook de eerste scheurtjes in de deal die er loopt. Langzaam word ook duidelijk hoe diep Monica in de verkeerde wereld zit en is ze zelf niet veilig. Ze gaat toch nog met hulp en in opdracht van Jimmy op zoek naar een plek waar ze even kan blijven. Met betrekking tot het financiële stuk blijft ze afhankelijk van Jimmy. Hij is vaker niet dan wel bereikbaar en dat vreet aan Monica. Als dan blijkt dat het allemaal niet is wat het lijkt gaat het verhaal best hard. Monica beland van de regen in de drup en wil duidelijk weg van de verkeerde wereld uit het verhaal stappen waar ze nooit in heeft willen zitten.

Lukt het haar om weer op eigen benen te staan? Kan ze oude vriendschappen weer ophalen en verder gaan? Pak het boek op van de bar en ga mee in dit verhaal.

( wat een verhaal en wat is de lijn tussen ik weet het, en ik zit er midden in flinterdun. Hoe snel je meegaat in de wereld waarin je zit. Hoe snel je leert om altijd een plan b te hebben voor jezelf. En ergens ook het lef hebben om hoe dan ook voor jezelf te kiezen. Dat kan alleen maar met de juiste mensen om je heen. Respect voor degene die dit is overkomen).

What doesn't kill you makes you stronger

Ik heb genoten van het boek, om op deze manier een kijkje te krijgen in de drugs/misdaad wat dus ook gewoon hier gebeurd bij jou, bij mij gewoon om de hoek en we hebben geen idee.

Meer recensies van Mich Donkers