2 mooie verhalen in een boek

Mich Donkers 26 februari 2021
Duistere geheimen
De kliniek

Het verhaal start met een proloog je gaat 50 jaar terug in de tijd en na het lezen hiervan, heb je alleen maar vragen, de wel bekend wie wat hoe vragen. Het boek gaat over Victor zijn studentenleven en de band met zijn ouders en met name de band met zijn moeder.
Victor organiseert samen met een stel vrienden een horrornight-feest op vrijdag de 13de in een oud en afgelegen ziekenhuis. De locatie leent zich uitermate voor een griezelfeestje als deze. Victor is van de medeorganisatoren maar is vanaf het begin niet op zijn gemak op deze locatie. Ook zijn moeder heeft niet graag dat hij daar het feestje geeft. Maar waarom is ze hier zo op tegen?
Het feestje komt er toch maar verloopt niet helemaal lekker, er gebeuren vreemde dingen waar niet altijd een verklaring op komt. Het verhaal gaat vanaf het feestje in een sneltreinvaart, waardoor ik als lezer soms het gevoel heb dat ik over bepaalde noodzakelijke details heen lees. Uiteindelijk blijkt dat ik niks gemist hebt

Na het feestje en de nodige vervelende gebeurtenissen gaan ze terug naar het verlaten ziekenhuis, de boel opruimen zoals het hoort. Ze komen daar nog een aantal achtergebleven patiëntendossiers tegen. Vanaf daar vallen de puzzelstukjes van de kille band met de ouders van Victor op zijn plaats. Ook het hoe en waarom heb ik meerdere malen moeten lezen voor ik duidelijk had hoe de familielijnen nu lopen. Wel goed gevonden hoor....

Al met al vond ik het wel een heerlijk kort verhaal om te lezen, al denk ik wel dat als je een paar pagina’s meer had gegund het verhaal iets meer body had gehad.

De verdwijning

Jaaaah deel 2 is weer z’n verhaal waarin een recensie zonder spoilers schrijven lastig is. Dit verhaal gaat over Maya een bakkersdochter waar binnen het gezin de verhoudingen niet zijn zoals het hoort. Maya tikkeltje naïef gaat wel graag naar de abdij zorgen voor de paters. Waar ze zichzelf kan zijn, waar ze mag puzzelen en waar ze waardeert word om wie ze echt is.
Als haar ouders besluiten dat ze definitief in de bakkerij moet komen werken mag Maya niet meer naar de abdij. Ze mag nog wel afscheid nemen, en dan blijkt dat Ben haar favoriete pater en duidelijk een vriend is verdwenen. Een zoektocht word gestart. Dan ga je zo mee het verhaal in en worden de lijnen voor het verassende plot gezet. Een mooi verhaal ondanks dat het kort verhaal is.

Meer recensies van Mich Donkers