Moordenaar zonder gezicht

Michelle van Oosterom 18 augustus 2020
Moordenaar zonder gezicht
Henning Mankell

Het eerste deel van de tiendelige inspecteur Wallander reeks.

Het verhaal begint bij een boerderij waar een ouder echtpaar woont. ‘s Nachts wordt de man wakker, kijkt uit het raam en merkt dat er iets gebeurt in het huis bij zijn buren. Hij slaat alarm bij de politie. De buren zijn op gruwelijke wijze afgeslacht. Wanneer politie bij het plaats delict komt blijkt de vrouw nog te leven. Helaas overlijdt de vrouw even later in het ziekenhuis, maar niet zonder een aanwijzing achter te laten. Uit haar woorden lijkt het er op dat er vluchtelingen bij de misdaad betrokken zijn.

Na deze moord maak je als lezer kennis met Inspecteur Wallander. Inspecteur Kurt Wallander is net gescheiden, voelt zich eenzaam, heeft geen goede relatie met zijn enige dochter, z’n vader heeft last van dementie en hij heeft een dikke buik gekregen. Hij maakt met zichzelf keer op keer de belofte om gezonder te gaan leven. Dit gaat zeker weer de mist in wanneer hij het onderzoek leidt van de moord op het bejaarde boerenechtpaar. Wallander probeert de enige aanwijzing die ze hebben, namelijk de woorden van de bejaarde vrouw met man en macht uit de media te houden. Wanneer er toch wat naar buiten lekt, wordt het oplossen van de moordzaak bemoeilijkt door racistische krachten in de samenleving.

Leven heeft zijn tijd, dood zijn ook
- INSPECTEUR KURT WALLANDER

Ik ben dit boek gaan lezen door mijn moeder die al sinds het begin enorme fan is van Kurt Wallander. Thrillers trekken mij meestal niet zo, maar ik vond toch dat ik het moest proberen!
De schrijfstijl van Henning Mankell leest makkelijk en vlot. Hij schrijft in korte zinnen waardoor je lekker wordt meegezogen in het verhaal. Door het boek heen word er door de rechercheurs veel nagedacht en overlegd, waardoor je zelf ook actief meedenkt over wie het nou gedaan zal hebben.

Kurt Wallander vind ik een fantastisch uitgewerkt personage omdat hij zo menselijk is met zijn blunders en stommiteiten. Kurt ploetert zich een ongeluk door het boek heen om de moordenaars te vinden. Naast dat het onderzoek moeilijk loopt is Kurt’s persoonlijke leven ook niet om over naar huis te schrijven. Die persoonlijke strubbelingen van Kurt en zijn collega’s hebben invloed op het politiewerk wat het realistisch houdt. Het is geen misdaadroman waarin het hoofdpersonage/de inspecteur over een (ongeloofwaardig) goed stel hersens beschikt, veel mensenkennis heeft en niks over het hoofd ziet en dan zonder problemen de misdaad oplost. Mankell laat zien dat echt politiewerk geen makkie is.

Politiek activisme
Mankell heeft tientallen boeken geschreven: literaire romans, misdaadromans, jeugdboeken en toneelstukken. In Nederland heeft hij vooral zijn bekendheid te danken aan de Inspecteur Wallander serie. Naast zijn schrijfwerk staat Henning Mankell bekend om zijn politieke activisme en het verwerken van maatschappijkritiek in zijn boeken. Hij verhief al jaren zijn stem tegen de Vietnamoorlog, het apartheidsregime in Zuid-Afrika en de manier waarop het westen zijn voormalige koloniën in de steek laat.
Moordenaar zonder gezicht is zeker een voorbeeld van hoe Mankell kritiek uit op de maatschappij én ook nu nog is het onderwerp uit ‘Moordenaar zonder gezicht’ zeer zeker actueel. Racisme en vreemdelingenhaat komen tijdens het politieonderzoek naar boven en laat zien wat dat teweeg kan brengen binnen een samenleving.

Weinig spanning
Wat ik minder vond aan het boek is dat het lang duurde voordat ik gegrepen werd door spanning. Ik vind het dan ook geen thriller, maar meer een misdaadroman. De vraag wie het gedaan heeft blijft je het hele verhaal wel achtervolgen, maar het was voor mijn gevoel geen boek die ik met enorme plezier weer oppakte om verder te lezen. Ik had er misschien ook wat meer van verwacht. In het begin is het allemaal wat langdradig, door het gebrek aan aanwijzingen en tips in de moordzaak. In het begin van het boek draait het daarom ook meer over het persoonlijke leven van Kurt Wallander, wat er dan wel weer voor zorgt dat je het hoofdpersonage beter leert kennen. Naar het eind toe kwam het gevoel van spanning veel meer. Net wanneer lijkt dat de misdaad niet opgelost kan worden door gebrek aan bewijs weet Mankell er een verrassende draai aan te geven. Vanaf dat moment werd ik er wel door gegrepen en heb ik het in een adem uitgelezen. Het plot is zeer verrassend.

Conclusie
Het boek is makkelijk te lezen en de personages zijn tot in de details uitgewerkt. Henning Mankell zet op een werkelijkheidsgetrouwe manier het politiewerk neer met alle frustraties, tegenslagen en persoonlijke problemen. Net wanneer lijkt dat het onderzoek vastloopt weet Mankell er een verbluffende draai aan te geven waardoor je opeens door de spanning gegrepen wordt en het boek niet meer naast je neer kan leggen. Een groot pluspunt vind ik dat Mankell maatschappelijke problemen aan de kaak durft te stellen en je op een verhalende wijze laat nadenken over de problemen in de samenleving.

Ga ik de andere delen ook nog lezen? Ja, ondanks dat ik niet meteen vanaf het begin werd vastgehouden door de verhaallijn wil ik de rest van de Kurt Wallander reeks wel een kans geven. Waarom? Omdat ik Wallender een sterk personage vind, het verhaal in principe goed geschreven is en het mij trekt om te lezen over maatschappelijke problemen. Hierom geef ik dit boek drieëneenhalve ster.

Meer recensies van mij lezen? Ga naar www.wereldvolboeken.nl en volg mij op Instagram: @wereldvolboekennl

Meer recensies van Michelle van Oosterom