Voor liefhebbers van Wij Leugenaars

Karen McManus is bekend van bestsellers zoals One of Us is Lying waar tevens een Netflix serie over gemaakt is en One of Us is Next.
Haar vierde boek is the Cousins (Nederlandse versie: Familie liegt nooit, uitgegeven door Van Goor) hierin volgen we Milly, Jonah en Aubrey Story die neef en nichten van elkaar zijn maar dit wil niet zeggen dat het drietal elkaar goed kent. De familierelaties zijn niet al te best te noemen doordat oma Mildred de ouders van het drietal al jaren geleden onterfd heeft. Nu krijgen Milly, Jonah en Aubrey onverwacht een brief van hun oma of ze zin hebben in wat vakantiewerk op het resort van Mildred, gelegen op een klein eiland. Hoewel de drie niet heel happig zijn, zijn hun ouders dolenthousiast. Dit is weer een mogelijkheid om bij al het geld van de rijke Mildred Story te komen.

Je leest het verhaal vanuit verschillende perspectieven zowel van Milly, Aubrey en Jonah maar ook van Allison, de moeder van Milly, toen zij achttien jaar was. Hoewel dit verwarrend kan werken weet McManus de verhaallijnen goed gescheiden te houden en zijn de karakters zo verschillend dat het gemakkelijk is ze uit elkaar te halen. Ze heeft een vlotte schrijfstijl en het verhaal komt snel op gang. Meteen vraag je je af waarom de ouders onterfd zijn en waarom stuurt oma Story na jaren ineens brief?
De spanning wordt goed opgebouwd al vinden de ontrafelingen vooral plaats in de ongeveer laatste 100 pagina's waardoor het eind sneller leest dan het begin. Dit had misschien wat meer gedoseerd kunnen zijn.
Er is goed nagedacht over het plot en ze weet je met een plottwist flink te pakken.
Het boek toont gelijkenissen met Wij Leugenaars van E. Lockhart. Een eiland middenin de zomer, een familie vol geheimen die hoe dan ook de schijn probeert op te houden. Toch leest het verhaal anders en heeft het ondanks de gelijkenissen zeker een andere uitkomst. Maar mocht Wij Leugenaars je bevallen dan is dit zeker een aanrader.
Al met al een vermakelijk,  goed uitgewerkt en prettig geschreven YA boek die je in een ruk uitleest. Vier sterren voor The Cousins.

Meer recensies van Michelle van Oosterom