The curious incident of the dog in the night-time

Michelle van Oosterom 12 september 2020
Christopher Boone is een jonge jongen van vijftien die in het dagelijks leven tegen beperkingen aanloopt doordat hij autisme heeft. Hij heeft Asperger. Hij is uitzonderlijk goed in wiskunde maar weet weinig over sociale normen.
Christopher haat de kleur geel en bruin zal dan ook niks eten met deze kleur en aanrakingen vindt hij al helemaal niks. Wanneer hij wordt aangeraakt kan hij in paniek raken en anderen verwonden.
Onderweg naar school telt hij het liefst auto’s. Wanneer hij onderweg vier rode auto’s achter elkaar tegenkomt zal het een goede dag zijn. Wanneer hij drie rode auto’s achter elkaar tegenkomt is het een behoorlijke goede dag en met vijf rode auto’s achter elkaar is het een super goede dag. Maar wanneer Christopher vier gele auto’s achter elkaar tegenkomt is het een zwarte dag, wat betekent dat hij dan tegen niemand zal praten, hij zijn lunch niet eet en geen enkel risico zal nemen.

Nog niet eerder is hij verder van huis geweest dan het einde van de straat, maar dat veranderd wanneer hij de hond van zijn buurvrouw dood in haar voortuin treft (een hooivork is in Wellington gestoken). Christopher besluit op onderzoek te gaan en hierover een boek te schrijven (dit boek). Niet wetende dat dit het grootste avontuur van zijn leven zal worden.

AUTISME SPECTRUM STOORNIS
De titel van het boek vind ik al geweldig. Dat maakte mij al nieuwsgierig naar het verhaal. Deels vanuit mijn werk trok het onderwerp van dit boek mij ook enorm aan, maar ook persoonlijk.

Mijn zusje heeft autisme, een heel andere vorm, namelijk Multiple Complex Developmental Disorder (MCDD). Het is interessant om eens vanuit het perspectief van iemand met een autistische denkwijze te lezen.
Een psychiater zei eens dat autisme niet zozeer een psychiatrische ziekte is zoals we een depressie kennen, maar gewoon een heel andere manier van kijken naar de wereld. En aangezien ik mijn zusje niet altijd even goed begrijp en zij zich niet altijd goed kan uiten hoe het werkt in haar hoofd vond ik dit boek heel bijzonder om te lezen.

The curious incident of the dog in the night-time is “geschreven” door Christopher Boone, hij besluit een detective te schrijven over zijn onderzoek. Ik vind het heel knap hoe Mark Haddon zich zo goed heeft weten te verplaatsen in iemand met autisme en natuurlijk is iedereen met autisme verschillend, maar naar mijn mening heeft hij een heel accuraat karakter met autisme neergeze

KINDERBOEK MAAR TOCH LEUK
Het boek is volgens de categorieën een jeugd-/kinderboek. Ik ben inmiddels 26 en heb dit boek toch echt met heel veel plezier gelezen. Natuurlijk is het wat makkelijker geschreven en zijn de zinnen kort, desondanks heb ik mij zeker wel vermaakt. Het verhaal is niet alleen een detective verhaal maar toont ook de beperkingen en vooroordelen waar iemand met autisme tegenaan loopt. Het is spannend, met momenten ontroerend en ook leerzaam.

Ik heb het boek in het Engels gelezen en dat is prima te doen. Mocht je dus wat moeten oefenen met Engels is dit zeker een aanrader!
En mocht je wat ouder zijn maar toch nieuwsgierig zijn naar het boek zou ik het gewoon lekker lezen, ondanks dat het een kinderboek is. Die categorieën zijn slechts hokjes!

VOL VERRASSENDE WENDINGEN EN PLOTTWISTS
Door verhaal heen zijn er enkele geheimen (en één héél belangrijk geheim) die Christopher moet ontrafelen.
De dader van de moord op Wellington is een verrassend personage en geeft een ontzettende spannende plottwist aan het verhaal. Het maakt het verhaal nog avontuurlijker en meeslepender. Ik wil natuurlijk niet teveel spoilen en raad je dan ook vooral aan het boek lekker te gaan lezen!

CONCLUSIE
Toen ik de titel van dit boek en de achterflap las was ik meteen nieuwsgierig. Deels omdat autisme veel voorkomt in mijn werk (als psychiatrisch verpleegkundige) maar ook omdat ik er persoonlijk veel mee te maken heb. Het boek is wat dat betreft heel leerzaam, je ontdekt hoe iemand met autisme de wereld ziet en tegen welke beperkingen iemand kan aanlopen.
Het boek bevat spannende, ontroerende maar ook avontuurlijke momenten. Van begin tot het eind weet Mark Haddon je te boeien met de autistische Christopher Boone die besluit een boek te schrijven nadat hij ontdekt dat de hond van de buurvrouw op een uitzonderlijke wijze is overleden. Naast dat het een origineel en vermakelijk verhaal is, is wanneer je het boek in het Engels leest ook een goede manier om wat meer aan je Engels te werken. Het is makkelijk en in korte zinnen geschreven. Het boek valt in principe onder kinderboeken, maar het verhaal zou eigenlijk iedereen moeten lezen!

Meer recensies van Michelle van Oosterom