Het dagboek / The Notebook

Genre: Romantiek, Drama
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 978 90 443 1139 6
Uitvoering: Paperback

Het Dagboek speelt zich af voor de Tweede Wereldoorlog. Een jonge Noah Calhoun en Allison “Allie” Nelson leren elkaar tijdens een zomer. Een hartstochtelijke zomer vol met emoties en geheime ontmoetingen.
De keuze voor Noah wordt door Allison’s ouders niet goedgekeurd. Allison is een dochter van een machtige zakenman en Noah is slechts een plattelandsjongen. Haar ouders zijn ervan overtuigd dat het beter voor haar is als ze iemand uit “betere kringen” trouwt. Wanneer ze door het werk van haar vader weer vertrekken uit de stad dwingt Allison zichzelf om Noah te vergeten en verder te gaan. Ze hoort immers toch niks meer van hem en twijfelt daarom over zijn gevoelens voor haar.
Noah schrijft haar een jaar lang, maar krijgt maar geen antwoord terug. Hij vertrekt ook uit de stad in een poging haar te vergeten. Hij heeft verschillende baantjes en gaat zelfs het leger in.
Beiden hebben geen idee dat hun post wordt onderschept.
Ze hebben elkaar veertien jaar niet gezien. Noah komt terug uit het leger. Allison ziet een artikel in de krant over Noah. Ze staat op het punt om te trouwen met een rijke advocaat maar besluit dat ze hem nog één keer moet zien…

The Notebook verfilming
Ik durf te wedden dat bijna iedereen de film The Notebook heeft gezien, de verfilming van het boek.
Zelf heb ik de film denk ik wel meer dan twintig keer gezien. Een perfect liefdesverhaal. Een romance waar ik altijd van hoopte dat het mij zou overkomen.
Waarom weet ik niet maar het boek heb ik pas enkele dagen geleden gelezen! Mijn verwachtingen waren torenhoog maar ergens was ik ook een beetje nerveus om het boek te lezen. Kan het wel tippen aan de film?
Maar gelukkig zoals altijd is het boek beter dan de film. Zelfs bij deze film kan dat blijkbaar!

Het boek is wel een stuk dunner dan ik verwacht had, dat vond ik jammer want ik had graag nog zoveel meer ervan willen lezen. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, voor het verhaal zelf had het precies de goede lengte.

“I am nothing special, of this I am sure. I am a common man with common thoughts and I’ve led a common life. There are no monuments dedicated to me and my name will soon be forgotten, but I’ve loved another with all my heart and soul, and to me, this has always been enough..”
NOAH CALHOUN, THE NOTEBOOK

Poëtisch geschreven
Noah Calhoun doet wellicht voorkomen als een simpele plattelandsjongen maar toen hij jonger was had hij moeite met praten. Hierom liet zijn vader hem poëzie hardop voorlezen. Sindsdien leest hij niks anders. Het mooie vind ik dat Nicholas Sparks er voor gezorgd heeft dat het Dagboek wat poëtisch aandoet. Neem nou dit stukje: ‘De scherming, realiseerde ik me toen, is niet meer dan een illusie, want de zon is boven of onder de einder. En dat betekent dat dag en nacht op een bijzondere wijze met elkaar verbonden zijn; de een kan niet zonder de ander en toch kunnen ze niet tegelijkertijd bestaan.’ Het past bij Noah en het past bij het romantische verhaal.

Kort en bondig
Nicholas Sparks heeft het verhaal kort en bondig beschreven. Zoals ik al eerder benoemde is het een redelijk dun boekje. Het leest heel makkelijk weg. Hij maakt gebruik van korte zinnen en geen moeilijk woordgebruik. Sommige schrijvers houden ervan om lange passages te schrijven over een omgeving of een uitgebreide beschrijving van de gedachtegang van personages. Persoonlijk ben ik meer een voorstander van less is more. Korte beschrijvingen geven meer ruimte om de verbeelding zijn gang te laten gaan.

Conclusie
Een romantisch liefdesverhaal over het verliezen en hervinden van je soulmate. Nicholas Sparks weet in slechts 175 bladzijdes een prachtig verhaal neer te zetten en je continu te ontroeren met zijn poëtische manier van schrijven.
Ik had zo mijn twijfels of het Dagboek de film kon overtreffen maar zoals altijd blijkt toch maar weer dat het boek beter is dan de film. Het verbaasd mij dan ook niets dat het boek en de film zo’n groot succes zijn geworden.
Het enige wat ik jammer vond is dat het boek al zo snel was afgelopen! Een echte aanrader voor iedereen die houdt van romantiek en drama. Dit boek krijgt van mij een welverdiende vijf sterren.

Lees meer recensies van mij op: www.wereldvolboeken.nl

Meer recensies van Michelle van Oosterom