Zoek de moordenaar

Michelle van Oosterom 24 september 2020
De befaamde Belgische detective Hercule Poirot krijgt een bijzonder verzoek van een oude vriendin. Detectiveschrijfster Ariadne Oliver organsieert een ‘Jacht op de moordenaar’ tijdens een feest van de Engelse landheer Sir George Stubbs. Zogenaamd vraagt ze Poirot om langs te komen om de prijzen uit te reiken, maar in werkelijkheid vraagt ze hem om een moord op te lossen. Een moord die nog niet heeft plaatsgevonden. Mevrouw Oliver is ervan overtuigd dat er iemand vermoord gaat worden en haar instinct blijkt haar niet te hebben bedrogen. Er rijzen nog meer vragen wanneer blijkt dat de gastvrouw, Lady Hattie Stubbs, verdwenen is.

Een klassieke whodunnit. Wie heeft deze moord gepleegd en waarom? En wat is er met de gastvrouw gebeurd?

EEN VAN DE MEEST SUCCESVOLLE SCHRIJFSTERS ALLER TIJDEN
Het is eigenlijk van de zotte dat ik nu pas een Agatha Christie detective lees. Net als bijvoorbeeld Stephen King is Agatha Christie een begrip in de boekenwereld. Iedereen kent haar. Iedereen kent Hercule Poirot of Miss Marple. Iets minder bekend, maar zeker niet minder leuk, zijn het duo Tommy en Tuppence. Agatha Christie’s oeuvre bevat wel 66 detectiveromans, 20 toneelstukken, 4 non-fictiewerken en 6 romans onder het pseudoniem Mary Westmacott en ongeveer 150 korte verhalen. Niet voor niks dus dat ze een van de meest succesvolle schrijfsters aller tijden wordt genoemd. Ze heeft meer dan 3 miljard boeken verkocht!

SFEERVOL EN GEZELLIG
De Miss Marple en Hercule Poirot series heb ik héél vaak gekeken met mijn moeder en zusje. Alledrie hebben we een liefde voor die knullige Engelse sfeer; de gezelligheid en knusheid die het uitstraalt geeft een bepaalde sfeer aan de detectives.

Maar niet alleen de series hebben die gezellige, sfeervolle uitstraling. Ook de boeken hebben die typische Engelse sfeer wat het heerlijk maakt om te lezen en wat je bijna zelf zou doen emigreren naar Engeland.

De schrijfstijl van Agatha Christie is wat oubollig, maar het zijn al wat oudere boeken. Desalniettemin is het niet storend en leest haar schrijven makkelijk weg.

WAT OPPERVLAKKIG EN SIMPEL
Een minpunt van Zoek de moordenaar vind ik dat de personages wat oppervlakkig en simpel beschreven zijn. Je weet zeer weinig over hun achtergrond en verdere leven. Dit boek bestaat ook slechts uit iets meer dan 200 pagina’s dus het valt wellicht ook niet te verwachten dat ieder personage zo uitgebreid beschreven wordt maar persoonlijk vind ik dit wel jammer. Voor mij mist het dan wat diepgang.

Hercule Poirot wordt wel wat meer uitgewerkt, echter is hij het hoofdpersonage en dan is het dus ook wel logisch. Al vind ik de informatie over hem ook wat summier, gelukkig zijn er vele boeken over Hercule Poirot dus neem ik aan dat als ik er meer lees ik hem beter zal leren kennen.

OPBOUWENDE SPANNING
Agatha Christie weet op een fijne manier de spanning op te bouwen. Precies op het goede moment start ze met de spanningsopbouw, in kleine stapjes weet ze je aan de Zoek de moordenaar te binden. Ze geeft je kleine toespelingen over wie de moordenaar kan zijn en natuurlijk weet Hercule Poirot op uitzonderlijke wijze de puzzelstukjes aan elkaar te leggen en tot een foutloze conclusie te komen.

VERRASSENDE ONTKNOPING
Wanneer ik een detective kijk of lees word ik spontaan zelf ook een detective. Ik had zo mijn verdachten en mijn hoofdverdachte. Ik was er van overtuigd dat het die ene personage zou zijn, maar wat ik juist leuk vond is dat ik er volledig naast zat. Voor iedereen wordt het denk ik een hele moeilijke taak om achter de dader van Zoek de moordenaar te komen.
De moordenaar was compleet iemand anders en als ik dan zo Poirot’s beloop van de moord lees klopt het tot in de puntjes. Het is fantastisch goed in elkaar gezet. Dan vraag je je af waarom je dat zelf niet bedacht hebt! Agatha Christie test je scherpzinnigheid door telkens kleine aanwijzingen los te laten maar weet je uiteindelijk goed te verrassen. Mocht je nog nooit een Agatha Christie hebben gelezen (zoals ik) dan is dit boek prima om mee te starten.  Dit boek krijgt van mij een welverdiende vier sterren.

CONCLUSIE
Wanneer je zin hebt in iets wat makkelijk wegleest en wat lekker luchtig is, dan is dit zeker een aanrader. Zoek de moordenaar is een klassieke whodunnit en Agatha Christie weet precies hoe ze je om de tuin kan leiden en het verrassend kan houden. Ze heeft de verhaallijn ontzettend goed in elkaar gezet en weet de spanning op de juiste manier op te bouwen zodat je je niet verveelt.

Meer recensies van Michelle van Oosterom