Interactieve detective

Hondenlevens, een interactieve detective mede ontwikkeld door Crimibox, waar je door middel van QR codes terecht komt in een online chatgroep en door de leden wordt meegenomen in de zoektocht naar de dader.
Rolf de Taey wordt dood aangetroffen in het hondenhok bij zijn bloeddorstige hond. Karen Maeyer, wijkagente, hoort al tijden buren klagen over de blaffende honden van de Taey, zijn losse handjes naar zijn vrouw en zijn onvriendelijke, narcistische persoonlijkheid. Naar haar idee ziet de recherche dingen over het hoofd en kijken ze niet naar belangrijke aanwijzingen. Aan jou, als lezer de taak, om deze samen met haar en een chatroom vol leden de moordenaar te achterhalen.

Het interactieve, de chatroom met de QR codes en de bewijsstukken die je te zien krijgt, maakt het verhaal super origineel. Het is ren crimibox, maar dan in boekvorm! Echter na een aantal QR codes merk je dat het je wat afleidt van het verhaal. Je komt er minder goed in, zeker wanneer je je telefoon niet bij de hand hebt en daarom je boek moet dichtslaan. Uiteraard kun je verder lezen zonder QR codes maar dat neemt de charme van het boek weg.
De schrijfstijl is prettig om te lezen, Benedict C. Claus zet een goed uitgewerkt en vooral realistisch moordonderzoek maar dat is ook wat het is. Je leest een boek over het onderzoek, weinig diepgang in het leven van de personages en veel juridische stukken door de achtergrond van de schrijfster: advocate bij justitie en in het bankwezen.
Een zuur punt in het boek; het is geschreven in het Covid tijdperk waar veel naar verwezen wordt terwijl die tijd het liefst mag weg branden uit ons collectief geheugen.
Het boek zet je wel aan het speuren met de chatroom en bewijsstukken, maar helaas werd ik niet volledig gegrepen door het verhaal. Enkel de ontknoping vond ik sterk geschreven omdat daar de emoties naar voren kwamen in plaats van een droog onderzoek. Hierom krijgt Hondenlevens twee sterren.

Meer recensies van Michelle van Oosterom