The Psychology of the Pawn

Mieke Scheveningen 25 januari 2023
‘Box’ en nu ‘Cultus’ zijn psychologische detective-thrillers van de bovenste plank. Dit Zweedse schrijversduo levert een unieke fictie-serie op met in de hoofdrollen agente Mina, belast met extreme smetvrees en mentalist Vincent, belast met claustrofobie.

“ 'Waarom vinden zoveel mensen goochelen zo fascinerend?’ vroeg Vincent. ‘Ja, omdat het tegen alle wetten indruist waar onze wereld aan is onderworpen.' ”

Het draait om moorden op jonge kinderen en de psychologie rondom sektes. Je wordt er als lezer absoluut wijzer van. Dus slinks door het thriller-gehalte weet dit duo hun verhaal op een onderhoudende manier (escape-mysterie) naar een literair niveau te verheffen. De verontrustende kwestie verbeeldend gebracht is: of kinderen met trauma wel die regels leren die ze uiteindelijk nodig hebben om als volwassenen in het sociale verkeer gezond te kunnen functioneren?!

In dit boek zie je het gruwelijke gevolg en mechanisme van handelen van gemankeerde volwassenen. De subtitel van ‘Cultus’ luidt dan ook: “Als de spelregels veranderen, kan niemand je meer beschermen”.

Een ingenieus, gelaagd plot kan je verwachten, en als lezer mag je zelf kiezen hoe diep je wilt gaan. ‘Cultus’ leest als een volwassen sprookje met een verhaal-overstijgend open eind waardoor je als lezer wéét er gáát hier een vervolg op komen. Het is een nieuwsgierig en gekmakende: never ending (ungoing)story. En het start met…

… “Zijn innerlijke schaduw begon zich te roeren.”

Meer recensies van Mieke Scheveningen