Cultiveer de parel in je

Mieke Scheveningen 28 augustus 2020
Ultiem kinderboek, ook geschikt voor volwassenen. Omdat ik de kans kreeg om dit veelgeprezen kinderboek te lezen als ebook in de app van de VakantieBieb (zomer ‘20), dacht ik aan een onderhoudend einde zomer intermezzo. Niks van dit alles. Een prachtig heftig aansprekend sprookje van weleer over liefde, moed en trouw, in dit verhaal over en van de moederloze dochter van de vuurtorenwachter Lampje. Dood en geweld worden niet geschuwd en omgezet in een wonderschoon perspectief.

“Schuld is een rot ei dat heen en weer gegooid wordt, verder en verder. Niemand wil het vangen, niemand wil de smurrie over zich heen krijgen.”

Lampje is daardoor als de parel die opgroeit in haar oester. Ze sleept de lezer mee door haar manier van omgaan met moeilijkheden. Eind goed, al goed.

“ ‘Het is dat je rood haar hebt in plaats van zwart, anders zou ik denken dat ik ‘r weer terug had.’
‘Ik ben van mezelf, anders,’ mompelt Lampje.
‘Dat bedoel ik,’ zucht kapitein Buck.”

Meer recensies van Mieke Scheveningen