Handboek

Miekes.boekenwereld 18 februari 2024
Nog niet zo lang geleden berichtte de @verhalenfabriek: "Voor Janneke Spijkerboer (1982) uit Diemen is schrijven haar passie. Als haar vingers het toetsenbord raken dan is ze in haar element." Vandaag is haar debuut verschenen met de gave titel: Handboek met loeigoeie informatie.

Nikki werkt in de vlindertuin van Artis. Ze voert de vlinders, verzorgt de planten en - haar minst favoriete onderdeel - geeft rondleidingen aan schoolklassen. Wanneer haar baas Aldert, die zij stiekem Kwaldert noemt, haar ontslaat moet Nikki op zoek naar ander werk. Vriendin Hannah heeft de perfecte oplossing: weg uit die drukke stad en werken op een zorgboerderij. Dat ze helemaal geen ervaring heeft met Schotse hooglanders heeft ze voor het gemak verzwegen...

Janneke schrijft vlot en beeldend, alsof je zelf in het verhaal meeloopt en meekijkt. Leuk vond ik dat in dit verhaal eigenlijk meer dieren voorkomen dan mensen. Hoewel Nikki wel erg klunzig en ondoordacht is, is dat ook wel weer grappig. Dit is een fijne feelgood novelle en een leuke kennismaking met deze auteur.

Met dank aan @verhalenfabriek voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Miekes.boekenwereld