Uitgedokterd

Medische thrillers vind ik altijd reuze interessant. Ik was dan ook blij verrast toen ik bij @vrouwenthrillers het boek Uitgedokterd van @antoinetteschrijft won in ruil voor een recensie. Als voorproefje las ik de novelle Groeistuipen en dat maakte me nieuwsgierig.

Justus Zuijderwijk is neurochirurg in het Ter Landen ziekenhuis te Utrecht en heeft een niet zo sprankelende relatie met Isabel van Grunsven. Hij werkt gebukt onder het gezag van zijn pretentieuze zwager Ferdinand die hoogleraar en afdelingshoofd neurochirurgie is en voorstander van risicovolle, zware operaties wanneer daarmee tweemaal opereren teruggebracht kan worden naar eenmaal.

Eveline Johansen is moeder en journaliste en als haar dochter in het ziekenhuis beland en een operatie moet ondergaan, staat ze doodsangsten uit. Maar dat is niets vergeleken met de angst wanneer blijkt dat de operatie niet goed gaat en Valérie invalide wordt. Ze is vastbesloten de onderste steen boven te halen hoe het zo mis kon gaan.

Antoinette heeft een prettige schrijfstijl, het boek leest gemakkelijk terwijl het onderwerp dat allesbehalve is. Ze brengt emoties goed over zodat je gaat meeleven met alle hoofdpersonen, ook de minder sympathieke. Na een verrassend einde zet het nawoord je aan het denken: over werkdruk in de zorg, kostenefficiënt werken en medische missers. Heel mooi dat de royalties van deze psychologische thriller naar het ALS-fonds gaan.

Hartelijk dank aan @vrouwenthrillers en @antoinetteschrijft voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Miekes.boekenwereld