Zeker in deze bijzondere tijd een aanrader

Marieke IJsendoorn 03 januari 2021
Afgelopen februari, net voor de Corona-crisis, heb ik het Anti-Klaagboek van Bart Flos gelezen.

Zelf ben ik (voor zover ik weet) geen grote klager) maar dit kan je natuurlijk beter door je omgeving laten beoordelen.

In de inleiding schrijft Bart Flos:

‘Ik heb dit boek geschreven voor iedereen die klaagt en zijn leven wil beteren. Maar ook voor iedereen die zich ergert aan het geklaag van anderen. Dit boek is geschikt voor jou als je de vervelende en schadelijke effecten van klaaggedrag wilt begrijpen en er concreet iets aan wilt doen’

Kortom, er is voor iedereen wel iets uit het boek te halen of te leren. Zo vind je er een top 10 van belangrijkste ergernissen, een top 10 van klaagonderwerpen, de 9 oorzaken van klagen en een zelftest met betrekking tot je eigen klaaggedrag. En ik heb geleerd wat anti-klagen is: ‘Met anti-klagen bedoelt de schrijver het ombuigen van negatieve vormen van klagen in positief gedrag.’

Zoals met zoveel dingen is klagen een keuze, de schrijver wijst je erop dat klagen te maken heeft met beslissingen die je zelf neemt. Door het lezen van dit boek word je daar weer meer bewust van en ook dat je hier zelf wat aan kan veranderen.

Het boek is prettig geschreven in hele begrijpelijke taal en van alle tijden. Ook in deze vreemde tijd waarin we te maken hebben met Corona en steeds veranderende regels kan het fijn zijn om dit boek te lezen en stil te staan bij je eigen klaaggedrag en het proberen om te buigen naar een positiever gevoel. Zeker een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Marieke IJsendoorn