Ook nu zijn er nog veel Kya's

Dit boek wil ik iedereen aanraden, ondanks de slechts 3 sterren dat ik geef.
Dit verhaal is bijzonder en zet aan tot denken. Leerzaam, als je meer over leven in het moeras wilt weten is dit een fantastisch boek.
Of ben je benieuwd naar de menselijke natuur, de hardheid die nog steeds heerst over iedereen die een beetje buiten de boot valt, dan is dit boek ook zeker een aanrader.
De auteur. Als je pas na je 70e debuteert dan ben je bijzonder. Heb je lef! Delia Owens geeft hoop aan iedereen die ooit, ooit een boek hoopt te publiceren. Het kan dus echt, het bewijs heb ik onlangs uitgelezen.
Voor mij komt deze lage waardering als een verrassing.
Vol goede moed begonnen. Ingezogen in het moeras. Het harde en ook bijzondere leven van dier en een handjevol mensen. Totdat ...

Kya wordt al jong door haar moeder verlaten. Na weken de wacht bij de deur te hebben gehouden druppelt traag het besef dat moeder misschien morgen ook nog niet thuiskomt.
Het leven in de kleine en spartaanse moeraswoning gaat door en verandert telkens want na de moeder verdwijnen langzaam maar zeker ook andere familieleden op zoek naar een beter leven. Niet alleen de spartaanse manier van wonen maakt het leven in het moeras hard. Ook de vader die na een oorlogstrauma meer en meer drinkt versterkt de algehele ellende in huis.
Weinig geld voor eten, agressie naar zijn gezinsleden, af en toe enkele dagen verdwijnen. Voor de jonge kinderen is het een hel.
Kya heeft veel steun aan de natuur en dit wordt prachtig beschreven. En aan haar broer, totdat ook hij vertrekt.
Als ook haar vader steeds langer weg blijft komt het gruwelijke besef dat Kya wel eens alleen zou kunnen blijven.
In de "beschaving" een dorp in de buurt wordt Kya niet met open armen ontvangen. Ze is wild, anders en dus vies en eng.
Een handjevol volwassenen en een lieve leeftijdgenoot helpt haar. De rest laat haar vallen door haar uit te lachen, te pesten of te negeren.

Dit zou voor mij, genoeg zijn om een mooi boek te hebben.
Maar ...
Door het verhaal heen loopt, ook chronologisch, nóg een verhaal. Deze twee komen aan het eind mooi samen wat knap gedaan is.
Alleen boeide dat verhaal mij een stuk minder.
Een populaire jongen wordt dood in het moeras gevonden. Ongeluk? Moord? Moord lijkt de beste als optie.
Er komt een zoektocht naar de moordenaar en al snel wordt Kya aangewezen. Juist als ze haar leven goed op de rit heeft weten te krijgen.
Deze stukken vond ik een stuk lastiger en ongeloofwaardiger doorheen te komen. Als dikke stroop druppelt het dieper en dieper het moeras in.
De gedichten die plotseling in het boek opduiken hebben voor mij geen enkele meerwaarde, het maakte het lezen juist tot een minder goede ervaring.
Toch raad ik iedereen aan dit boek te lezen. Die drie sterren geef ik, misschien vind jij het 6 sterren waard.

Meer recensies van MindSpaLotusbloem