Een vlot verhaal

Miranda 1981 20 september 2020
Ik heb Een warm nest mogen lezen voor de leesclub van Hebban.

Een warm nest is het vervolg op het in 2019 verschenen De ideale Man. De ideale man was deels gebaseerd op het eigen leven van Mathilde Hoekstra. De ideale man ging over Evelien Kuypers die voor het oog alles had, een mooi huis, een fijn gezin en een rijk sociaal leven, maar toen ontmoette ze Kees die voor nogal wat opschudding zorgde en haar leven op de kop zette. Beide delen zijn afzonderlijk van elkaar te lezen.

Een warm nest gaat verder over het leven van Evelien Kuypers, nadat ze gescheiden is. In haar nieuwe leven probeert ze alles weer op de rit te krijgen, maar dat valt nog niet mee. Ze wil het beste voor haar kinderen, moet verschillende keren noodgedwongen verhuizen en ze heeft niet voldoende geld. Dan staat ineens Kees weer voor de deur. Kees wordt onderdeel van Evelien’s nieuwe leven, maar of Evelien hier gelukkig van wordt…

Het boek leest heerlijk weg, dit komt met name door de korte hoofdstukken. Het wordt luchtig verteld met de nodige humor. De hoofdpersonen worden reëel neergezet. Hoewel ik in het 1e deel Kees nog mysterieus vond, vond ik hem in het 2e deel behoorlijk irritant worden en vooral de keuzes die Evelien maakte om bij hem te blijven. Dit ontnam me deels het leesplezier. Het boek heeft een hoog soapgehalte, maar krijgt op het einde toch nog een onverwachte wending. Dit wordt echter niet geheel uitgewerkt, maar wellicht wordt dit in een volgend deel uitgebreid beschreven.

Een warm nest krijgt van mij 3 sterren.

Meer recensies van Miranda 1981