Vervloekt spannend.

Jaar van uitgave: 2018
Genre: Literaire thriller
Paperback : 322 bladzijden
ISBN : 9789492883230

Mel Wallis de Vries is een Nederlandse auteur van jeugdliteratuur. Ze studeerde biologie en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen; ze studeerde af in 1997. Hierna werkte ze als freelancejournalist voor De Telegraaf, waarna ze ging werken in de marketing. Mel schrijft eerst Vals, waarvan in januari 2019 de verfilming uit kwam. Vervloekt is het vervolgverhaal hierop, weliswaar in een novelle gegoten en met andere hoofdpersonages.
Vervloekt gaat over drie vriendinnen. Lizzy, Dominique en Melanie gaan een weekendje logeren in de Ardennen, in een huisje dat de ouders van Dominique gekocht hebben. Het huisje ligt er verlaten bij en is aan een flinke renovatie toe. Het is er best akelig en de meiden ontdekken dat er in het verleden iets gebeurd is met vier meisjes die er toen logeerden. Meteen ook de reden waarom het huisje er zo bij ligt. Hoewel Lizzy en Melanie beste vriendinnen waren, lijkt Dominique steeds meer tussen hen in te komen staan. De band tussen de vriendinnen wordt flink op de proef gesteld. Er gebeuren steeds meer vreemde dingen en er bekruipt hen en steeds akeliger gevoel…Wat een gezellig weekendje weg moest worden, lijkt dramatisch te gaan eindigen…

Het verhaal wordt verteld vanuit Melanie, één van de drie hoofdpersonages. Ze begint haar verhaal met de zin: “Ik ben doodgegaan toen ik zestien was”. Dit gebeurde tijdens het vriendinnenweekendje in de Ardennen. Wat er precies gebeurd is, ga ik natuurlijk niet verklappen. Maar ik kan wel vertellen dat deze novelle vlot leest, en een goede spanningsopbouw heeft. Pas op het einde van het verhaal werd mijn vermoeden al dan niet bevestigd. Want ik moet zeggen, ik heb geregeld terug zitten twijfelen hoe de vork aan de steel zat. Verder wil ik nog even meegeven dat het dan wel een vervolg op Vals is, maar dat het met andere personages is en dus ook perfect los te lezen is.

Ik heb er in ieder geval van genoten.

Van mij krijgt dit boekje 4 sterren.

Meer recensies van Miranda Nies