Griezelig spannend.

Miranda Nies 31 juli 2019
Het pretpark Joyride viert zijn 24 jarig bestaan met een spannende wedstrijd. De Doodskist Dare bestaat eruit 24 uur in een doodskist te liggen en 5 opdrachten te doen, samen met je team. Er is een heuse prijzenpot van 1000€ te winnen. De 16 jarige Daantje hoort ervan en ziet het helemaal zitten. Ze hoopt zo even niet aan haar zieke moeder te moeten denken en op die manier haar droomreis naar Fiji te kunnen financieren. Ze schrijft zich stiekem in en wordt geselecteerd om deel te nemen.
Haar beste vriendin Nora en haar vriend Aron gaan met haar de uitdaging aan. Als Stan, voor wie ze nog steeds een boontje heeft, óók meedoet, ziet ze het hélemaal zitten. Maar tijdens de wedstrijden gebeuren er plots allerlei rare dingen. Hoort dit bij het spel of zijn ze écht in gevaar?
Mirjam Hildebrand is geboren in Haarlem in 1985. Ze is psychologe en schrijfster. Ze begon haar schrijverssucces met de Voorlopers serie waarvan ze met het eerste deel zelfs de Jonge Jury Debuutprijs won. Dit boek werd door Hebban ook verkozen tot beste Nederlandse YA-boek 2018. Mirjam publiceerde verder 2 prentenboeken en schreef mee aan verschillende verhaalbundels.
Na het lezen van de korte inhoud was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Alle elementen voor een spannend verhaal waren aanwezig. Want zeg nu zelf, 24 uur in een doodskist gaan liggen is niet bepaald voor watjes!
In 90 pagina’s een spannend verhaal vertellen, dat vraagt om een bepaalde aanpak qua schrijfstijl. Je moet in dat weinig aantal pagina’s namelijk én de personages duidelijk schetsen, én de spanning erin houden (en liefst nog wat opbouwen) én tot een ontknoping komen. Niet evident. Het mist misschien wel een beetje diepgang, zeker als je naar de personages kijkt, maar ik verwachtte dat eigenlijk ook niet echt van deze novelle. Als ik me in de plaats van een young adult lezer stel, tenslotte toch de hoofddoelgroep, dan vind ik dat zelfs niet storend. Vaak zijn dit lezers die niet graag dikke boeken lezen en niet teveel willen nadenken. Dan is een verhaal dat op deze manier is opgebouwd, ideaal. Hopelijk raken ze zo ook gemotiveerd om meer en dikkere boeken te gaan lezen!

De schrijfstijl is aangenaam, vlot en duidelijk en als je eenmaal begonnen bent kan je het boek niet meer wegleggen. Haar andere twee boeken; ‘De voorlopers’ en ‘De kracht van velen’ liggen al eventjes klaar op mijn nog te lezen stapel.

‘Gruwelijk spel’ krijgt van mij 4****sterren.

Meer recensies van Miranda Nies