Een vurige dame!

Miranda Nies 05 december 2019
Recensie ‘Het vuur in mij’ – Erin Stewart.
‘Het vuur in mij’ is het debuut van auteur Erin Stewart. Ze is freelance schrijver, redacteur en columnist. Tien jaar geleden ontmoette ze Marius, die ernstig verbrand was in een huisbrand in Roemenië. Ze verwachtte een slachtoffer, maar zag een levendige jongen die veel meer was dan alleen zijn littekens. Uit hun jarenlange vriendschap ontstond het verhaal van Ava. Een verhaal dat voor iedereen uniek is, maar dat steunt op dezelfde waarheid: door anderen toe te laten in je leven kun je de steun krijgen die je nodig hebt. Erin Stewart weet daarmee ook uit eigen ervaring te putten, als overlever van hartfalen.

Ava is slachtoffer geworden van een vreselijke huisbrand. Ze verliest daarbij haar ouders en haar nichtje, die op dat moment bij haar logeerde. Haar oom en tante vangen haar op, ondanks hun eigen zware verlies. Ava is zwaar verbrand en heeft een lange en zware revalidatie voor de boeg, zowel mentaal als lichamelijk. Vanaf dat moment is ze alleen nog het verbrande meisje. Maar ze weigert in deze rol te blijven hangen en vecht dapper terug. Op haar nieuwe school ontmoet ze nieuwe mensen. Samen met Piper, ook een brand overlever, en Asad krabbelt ze terug overeind. Met de nodige zwarte humor en sarcasme en met véél vallen en opstaan, weet ze stilaan haar plekje in de maatschappij terug op te eisen. De mensen beginnen haar terug te zien als Ava, en niet als het meisje dat die vreselijke brand overleefde.
Erin heeft de gave om een zwaar beladen thema toch op een luchtige maar realistische manier neer te pennen. Het verhaal bevat veel pijnlijke momenten. Ik heb dan ook de nodige tranen gelaten en het boek soms zelfs even aan de kant moeten leggen om alles even te laten bezinken. Toch zat er ook de nodige humor in, wat het verhaal langs de andere kant dan weer een beetje luchtig hield. Je merkt echt dat hier veel thema’s aan bod komen: verlies van dierbaren, rouwen, brandslachtoffer, vriendschappen, puberteit, depressie,… Heel knap hoe ze dit allemaal in één fantastisch verhaal gegoten heeft! Het leest ook erg aangenaam en vlot, met een erg prettige schrijfstijl. Voor mij zéker een aanrader!!!

Meer recensies van Miranda Nies