Geniaal uitgebroed plan...

Jaar van uitgave: 2018
Genre: Literaire thriller
Paperback : 322 bladzijden
ISBN : 9789492883230

Pat Craenbroek (geboren in Brussel, 1966) is een vrouwelijke arts die in het begin van haar carrière als gerechtsarts aan de slag was. Nu werkt ze zowel in de klinische praktijk als in de zakenwereld. Als kind won ze opstelwedstrijden en werd ze geprezen voor haar taalgevoel. Toch koos ze voor een medische loopbaan. Het schrijven is echter altijd blijven kriebelen en de voorbije jaren schreef ze in haar vrije uurtjes kleine stukjes bij elkaar, gewoon omdat ze dit zo leuk vindt. Toen ze alles bij elkaar bracht is Uitgebroed ontstaan, haar debuut.

Lillith Van Winkel, gerechtsarts, gehuwd met Jim en moeder van 3 volwassen kinderen, springt op een dag voor de trein. Niemand die dat echt raar vind; ze heeft psychologische problemen door het verlies van haar zoon en is hiervoor opgenomen geweest. En ze is heel ongelukkig in haar huwelijk. Maar niet alles is wat het lijkt. Al snel wordt duidelijk dat er toch iets niet klopt en dat Lillith duidelijk een goed ‘uitgebroed’ plan had…

Ik moest even in het verhaal komen want het boek heeft meerdere verhaallijnen, en er zijn geregeld tijdsprongen. Niet echt makkelijk als je niet kan doorlezen.
Het bevat dus ook veel verschillende personages, die op het eerste zicht niet echt iets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar gaandeweg ontdek je dat er wel degelijk verbanden zijn. Het verhaal zit geniaal in elkaar. Ik ben meermaals verrast met plottwisten die ik totaal niet had zien aankomen en werd echt meegesleurd in het verhaal. Ik kon het boek niet meer wegleggen. Je merkt absoluut niet dat dit haar debuut is. De auteur heeft een heel vlotte schrijfstijl die, voor mij althans, héél vlot leest. Een échte pageturner! Veel bekende misdaadauteurs hebben er een geduchte concurrent bij. Ik kijk nu al uit naar haar volgende boek.

Meer recensies van Miranda Nies