Niet alles is Roos-kleurig...

Miranda Nies 01 augustus 2023
Mijn toekomst is Roos – Hinke van Abbema
Hinke van Abbema (Rotterdam) is theoloog en houdt van schrijven. Met haar debuutroman 'Door jou ben ik mij' (2019) een verhaal over diversiteit en Christen zijn.
‘Mijn toekomst is Roos’ is een Young Adult roman over worstelen met je identiteit en het belang van (h)echte vriendschap.
Hierin vertelt Hinke van Abbema het bijzondere verhaal van Peter, een jongen die zich meisje voelt. Hij begrijpt niet goed wat er met hem scheelt. Hij is ook niet gelukkig. Langzaamaan komt hij erachter dat hij genderdysforie heeft. Hij voelt zich een meisje. Hij stuit op behoorlijk wat onbegrip omdat hij in transitie wil gaan. Er komen behoorlijk wat dingen bij kijken en het wordt een proces met veel vallen en opstaan. Gelukkig kan hij rekenen op de onvoorwaardelijke steun van Lucas. Deze kiest ook haar nieuwe naam; Roos.
Roos start het middelbaar als meisje. Niet evident. Niet iedereen gaat hier goed mee om. Ze stuit op veel onbegrip. Zowel bij medeleerlingen als bij leerkrachten en zelfs familieleden. Maar gelukkig Lucas blijft haar steun en toeverlaat. Ook Lucas broer en schoonbroer zijn een enorme steun doorheen het transitieproces. Roos en Lucas worden zelfs een koppel.
Toch heeft Lucas ook te dealen met zijn eigen problemen. Hij heeft enorm veel nachtmerries. Een gevolg van een trauma uit zijn verleden. Dit legt een zware druk op de relatie tussen Roos en Lucas.
Maar liefde en steun doen alles overwinnen.

Het is een mooi verhaal, verteld vanuit meerdere personages. Met een aantal tijdssprongen, waardoor het boek toch wel een zeven tal jaren overbrugt.
In deze tijdsspanne lees je hoe Peter ontdekt dat hij eigenlijk meisje is en hoe hij groeit en evolueert naar Roos!
Het is mooi geschreven in een vlot leesbare schrijfstijl. Door de verschillende vertelperspectieven had ik ook voortdurend zin om verder te lezen en zo te ontdekken hoe het verhaal verder zou gaan.
De titel kan je op meerdere manieren interpreteren. Ik verwachtte bij de titel, en de korte inhoud trouwens ook, een verhaal over Roos, een persoon met genderdysforie die in transitie gaat en het hele proces hierrond. Dat was voor een groot stuk ook zo. Maar gedurende het verhaal komt Lucas steeds meer op de voorgrond. Het verhaal gaat uiteindelijk ook voor een groot stuk over hem. Wat ik wel mooi vond, was hoe de auteur de twee verhalen mooi in elkaar verweven had. Het één hangt samen met het andere of is het gevolg van. Waardoor de titel dus ook op Lucas kan slaan.
Op het einde is er een groot stuk over de broer van Lucas. Dat was voor mij wat te langgerekt. Maar één van de auteur haar vorige boeken gaat over hem. Wat één en ander verklaart natuurlijk. Dat intussen wetende, snap ik wel waarom dit stuk in het boek verwerkt zit.
Wel miste ik, door deze andere personages, toch wel wat diepgang wat Roos haar verhaal betreft. Daar had voor mij iets meer op ingegaan mogen worden. Voor mij werd er over sommige fases wat te luchtig heengegaan. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.
Ik heb het boek graag gelezen. Best veel zaken bijgeleerd ook. De verklarende woordenlijst, websites en playlist in het einde van het boek vond ik ook een absolute meerwaarde.

Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Miranda Nies