droomjongen

Samuel een gewone jongen met dromen, die wil en enorm gedreven is, toch wat trager en soms onhandiger is dan zijn leeftijdsgenoten.
Thuis zijn ze er steeds voor hem, maar op school is het een ander verhaal!
Krijgt Samuel de ruimte en kansen om zijn dromen waar te maken?
Het begin van het verhaal laat vooral zien welk effect het heeft als je grootste fan je verlaat en toch je heeft mee gegeven om in jezelf te geloven en er steeds voor te gaan.
Samuel is een lieve, stille jongen die wil en kan, als hij maar de tijd en kansen krijgt.
Je ziet in het verloop van het verhaal hoe inzichten, uitspraken en daden bepalend kunnen zijn voor een toekomst. Hoe het systeem, leerkrachten en medeleerlingen het maken of kraken van een jongere.
Meermaals denk je hoe is het mogelijk, kan dit nog wel in de 21ste eeuw!
Het laat ook de kracht van een gezin en een hechte vriendschap zien, die zorgen voor het stabiele in het leven.
De issues pesten, eticketjes plakken en vleugels knippen komen aan bod en kunnen een trigger zijn voor sommige lezers.
Er is gekozen om het vanuit de auteur/verteller te schrijven. Persoonlijk vond ik dat wat een gemiste kans, het had nog beklijvender en intenser overgekomen moest het vanuit Samuel zelf zijn gekomen.
Het regelmatig terug nemen van het gedicht “droomjongen” was sterk en ook steeds op de juiste momenten.
De titels per hoofdstuk gaven me steeds de juiste leesinput en verwachtingen, alsook het lettertype dat hiervoor werd gebruikt.
Danny Steenouwer zet hier een mooie young adult neer, die voor verschillende lezertypes van betekenis kan zijn.

4 sterren

@missp_her_books_read