ik heb het gemaakt

Fabiënne leeft voor haar job, een passie, een kans, een drang naar erkenning en partnerschap.
Maar wat ze niet in de hand heeft is haar verleden, gevoelens en haar echte ik.
Haar relatie met Max is nooit in het openbaar, want daar zijn ze werknemer/werkgever en wat hebben ze buiten dat meer met elkaar gemeen? Zal de trip naar Parijs haar twijfels wegnemen of juist aantonen dat ze tevreden is met haar leven zoals het nu is?
Chantal Claassen heeft geen betere titel kunnen kiezen voor dit verhaal. Het is op verschillende aspecten in het verhaal van toepassing en laat de betekenis van deze woorden binnenkomen.
Fabiënne leer je zeer goed kennen in het nu en het verleden, door regelmatig flashbacks te laten passeren, krijgen en geven bepaalde fragmenten voor de lezer plots een heel andere betekenissen & invullingen. Dat vond ik een heel sterk iets van de auteur.
Het laat zien hoe snel we oordelen en niet verbanden leggen of begripvol kunnen zijn naar anderen of voor onszelf.
Hoe jeugd ervaringen een leven, wil en doel kunnen bepalen en je misschien hierdoor bepaalde kansen niet ziet of wil erkennen.
Maatschappelijke en persoonlijke issues van verlies, armoede, pesten, drang, roem en afgunst komen aan bod. Romantiek staat ook erg centraal en geeft de lezer alsook Fabiënne vooruitzichten en hoop.
Chantal Claasen heeft hier een feelgood geschreven die verschillende lagen heeft, die haar als auteur hebben uitgedaagd en de lezer op verschillende momenten en manieren wist te triggeren.
Het is vinnig en klassiek geschreven en met de typische humor toetsen van Chantal Claassen.
Er is zeer gedetailleerd en realistisch geschreven, je waande je dan ook in de mode wereld en de persoonlijke aura’s van de personages.
Chantal Claassen “je hebt het gemaakt” met dit boek en hoe!

4,5 ster

@missp_her_books_read