Een meesterwerk

Moirah 14 augustus 2020
Ik heb deze trilogie voor het eerst in de jaren 90'gelezen en ben door alle drie boeken als een speer. Vaak heeft het verhaal me zo gepakt dat ik het even uit de hand moest leggen. Hugo heeft over decennia kranten verzameld en de inhoud hiervan heeft hem geholpen om een tijddocument te vaardigen. Uit die tijd is relatief weinig bekend,,, het was een tijd van chaos en mensen moesten zich steeds weer aanpassen bij de veranderingen die plaats vonden. Vandaar is het een heel bijzonder boek. De fictieve hoofdpersonen vinden zich in gezelschap van personages die echt hebben bestaan. Het is een boeiend en spannend verhaal. Hugo heeft personen, scenes en gevoelens en gedachtes zeer gedetailleerd weergegeven zonder hierbij te langdradig te zijn. Gek genoeg vond ik het liefdesverhaal nog niet eens het belangrijkste. Maar het verhaal om de opstand en de situatie er omheen en vooral de innerlijke strijd van Javert hebben me diep geraakt. Ik was zo geboeid dat ik toen van alle drie boeken een samenvatting heb geschreven voor mijn moeder (het waren meer als 20 bladzijdes). Die heb ik haar in Kew/ London onder het genot van meerdere kannen jasmijnthee voorgelezen, zodat ze de inhoud kende voordat ze met mij het musical bezocht. Tot op heden denk ik is dit boek mijn all- time-favorite.

Meer recensies van Moirah