Dit boek leg je echt niet weg...

Moirah 15 augustus 2020
Een boeiend en geloofwaardig boek dat uit vier delen bestaat. Het komt steeds weer met verrassingen en is moeilijk voorspelbaar. Een zeer bijzonder 'detective'-duo ...de doodzieke Cecil Winge en de tuchtwacht Mickel Cardell, die in de oorlog tegen de Russen zijn arm verloren heeft, probeert een afschuwelijke moord in Stockholm op te lossen. Een jonge man die in brieven aan zijn zus beschrijft hoe hij op zoek naar geluk zich zelf en de verschrikkelijke gevolgen van de keuzes die hij heeft gemaakt, leert kennen. Een moedige jonge vrouw die ondanks alle tegenslagen en onmenselijkheid trouw blijft aan zichzelf. Vooral het tweede en derde deel raakten me diep, maar ook de twee andere delen zijn niet mis. Het boek is zeer gedetailleerd en sfeervol geschreven, ..je kunt de onraad, de wanhoop en de armoede bijna ruiken. De fictieve hoofdpersonen staan in verband met personen die echt hebben bestaan...ook het gebouw 'Indebetou' ,waar het politiekantoor gevestigd was, bestond echt. Het was van een Zweedse familie die oorspronkelijk i.v.m. religieuze achtervolging uit Nederland kwam.
Het is een boek dat onder de huid gaat en dat men nauwelijks uit de hand kan leggen.

Meer recensies van Moirah