Weer een echte Scandinavische thriller welke niet zou misstaan als tv serie” •

Moon Kager 13 oktober 2020
Mikaela Bley is een auteur die hoog op mijn wauw lijstje staat, een hele fijne schrijfstijl en vooral veel spanning en een goede opbouw, domineren haar boeken over het al gemeen. Haar eerste deel in de Ellen Tamm serie Dochter vermist en deel 2 Donker water verslond ik, de in Stockholm woonachtige misdaadverslaggeefster maakt veel mee in de verhalen van Bley, maar bezit zelf ook over een rugzak waar in elk boek weer iets meer uit tevoorschijn wordt getoverd, en dit maakt de boeken van de Bley tot boeken die je niet mag missen. Er zijn meerdere overeenkomsten tussen de auteur en hoofdpersonage Tamm, beide komen ze uit Stockholm en Ellen Tamm is misdaadverslaggeefster en werkt bij TV4, net als Bley deed voor zij zich op het schrijven stortte. De meisjes zonder naam is het vierde deel in deze serie.
Los leesbaar
Het fijne van de boeken van Mikaela Bley is dat ondanks dat het een serie is, je de verhalen los van elkaar lezen kunt. Natuurlijk heb je dan minder achtergrondinformatie over de hoofdkarakters, maar het verhaal is goed te volgen en eigenlijk een op zichzelf staande thriller. Persoonlijk kan ik me helemaal omwentelen in series, ik kan dan echt om de karakters gaan geven en heb meteen een beeld bij hen, dus raad ik het je aan om de boeken niet op een volgorde te lezen, nee, maar het is geen must, ze zijn goed te volgen ook los van elkaar. Ellen Tamm, is weer zo`n heerlijk karakter, je kunt haar vergelijken met Liese Meerhout van Toni Coppers, of Rani Diaz van Sterre Carron, zo`n heerlijk eigengereide, standvastige tante waar je meer van weten wilt, een vrouwtje die je niet zonder handschoentjes aanpakt en waarvan je vanaf het begin al weet daar schuilt een groot verdriet achter.
Scandinavische tv serie?
De meisjes zonder naam, is een echte Scandinavische thriller, het ademt de welbekende sfeer, je voelt de kou tussen de regels door, Bley weet de juist sfeer neer te zetten en met enkele details weet je precies waar je je bevindt. De verhaallijn is van deze tijd actueel en meeslepend, pesten, cybercrime, puberperikelen. Iets wat eenieder wel aangrijpt. Ook deze thriller vraagt gewoon om een tv serie, het past prima in het lijstje van Scandinavische thrillers en er zal veel vraag naar zijn. Mikaela Bley eindigt met een korte cliffhanger geen schokkende maar wel eentje welke je nieuwsgierig maakt naar een vervolg, ik kan iet wachten en wil graag nog veel meer lezen over Ellen Tamm..
Weer een thriller waar je warm voor loopt, fan van Mikaela Bley

Meer recensies van Moon Kager