"De trilogie is compleet, maar dit smaakt gewoon naar meer!"

Moon Kager 09 januari 2021
RasMus is toe aan vakantie, na zijn avontuur in Het Spel, koopt hij een oude Ford Transit camper en trekt erop uit, richting Amsterdam om daar vrienden te bezoeken. Maar de oude Ford strand voor de grens van Duitsland, gelukkig stuit hij op een stel goedwillende mensen die hem de grens over helpen en ervoor zorgen dat zijn oude campertje weer de weg op kan. Maar is dit wel zo toevallig, wanneer hij merkt dat hij een jonge verstekeling aan boord heeft, doet Ras er alles aan om de jonge Shy te helpen, niet wetend in welk wespennest hij verzeild is geraakt. Vanaf dan gaat niets meer volgens plan!

“Duivels…. Ze heeft iets duivels over zich. Iets dat bedorven is, stinkt naar verrotting.. naar dood……….”

Heerlijke personages, smaakt naar meer

De van origine Nederlandse schrijfster woont al jaren in Zweden waar zij haar boeken schrijft. En wat voor boeken, voor mij was de serie IJsblauw mijn eerste kennismaking met Lineke Breukel en sindsdien ben ik groot fan. Haar schrijfstijl zit vol actie en de karakters zijn beeldend en meeslepend beschreven, Ramus Rasmussen is geen uitzondering, de zesenveertigjarige onderzoeksjournalist en misdaadschrijver zal een speciaal plekje in je lezers hart veroveren. De goedzak die na het schrijven van zijn boek over de belevenissen in Denemarken een welverdiende vakantie tegemoet gaat, maakt in Duivelsbijbel weer een meeslepend avontuur mee. Heerlijk vlot en trekkend geschreven door Lineke Breukel. De trilogie is weer compleet, met Boeman, Het Spel en Duivelsbijbel, nu moeten we helaas weer afscheid nemen van deze interessante karakter. Persoonlijk vind ik dit echt jammer. Ras Mus heeft een bepaalde aantrekkingskracht, de personage zal het dan ook niet verkeerd doen in een verfilming of serie op tv. Ik voel een uitdaging voor serie makers, met Fedja van Huet als Rasmus in de serie. Ik ben voor!

Meeslepend en dynamisch

Lineke Breukel weet de lezer ook in dit deel weer naar het puntje van zijn of haar stoel te trekken, het is spannend, meeslepend en vooral onverwacht. De wendingen nemen je mee en pakken je in, de sfeerimpressie in de afgelegen gebieden van Amsterdam zijn filmisch verwerkt in dit boek, een thriller die elk ingrediënt bevat welke een goede sterke thriller nodig heeft. Inleven kost totaal geen moeite en de actievolle scenes zullen de lezers boeien tot het einde aan toe. Weer heeft Lineke Breukel mij weten te verassen, er zijn wendingen die je niet aan ziet komen en waarbij je tijdens het lezen je afvraagt ‘Hoe! Echt” Heerlijk.

Een vlotlezende thriller van half Nederlandse bodem die het verdient om gelezen te worden, voor mij was Lineke Breukel de verassing van het jaar toen ik haar boeken leerde kennen, en als ik merk hoe zij groeit op thrillervlak, kan ik alleen maar zeggen, mensen lees een boek van deze Zweeds Hollandse topauteur…. Je wordt niet teleurgesteld en zal net als mij verrast en onder de indruk zijn van de sterk neergezette karakters en de dynamische verhaallijn. Duivelsbijbel is een boek dat je niet zonder handschoentjes aanpakt, wees gewaarschuwd eens gegrepen door het Breukel virus betekend besmet voor je verdere lees carrière..

Meer recensies van Moon Kager