Een omstreden roman, waarbij de emoties voelbaar zijn” •

Moon Kager 13 oktober 2020
Wie omkijkt is het romandebuut in Nederland van Jeanine Cummins, het boek is omstreden in Amerika, vanwege het onderwerp, waren de filmrechten al verkocht, nu ligt het boek onder vuur omdat de auteur blank is. Jeannine Cummins neemt je mee op een reis van Mexico naar Amerika, duizenden kilometers op een goederentrein, op naar het beloofde land, naar veiligheid. Een reis die vele gevaren kent, Cummins neemt de lezer mee en het zal je niet onberoerd laten.
Aangrijpend
Het verhaal begint met een vliegende start, de kogels vliegen je meteen om de oren, hierdoor wordt je meteen het boek ingezogen, een start welke je als lezer graag ziet. Daarna weet Cummins lang je aandacht bij het verhaal te houden, de omstreden kennismaking van een boekwinkelhoudster met een man die zich anders voordoet dan wie hij in werkelijkheid is, wanneer ze daarachter komt is Lydia al teveel in het web van de grote baas van het kartel getrokken. Dit gedeelte is trekkend en meeslepend beschreven, helaas raak ik naarmate de vlucht vordert menig maal mijn focus kwijt, de gevaarlijke reis is een avontuur op zich, de emoties zijn voelbaar, de angst en de liefde van moeder en kind ook, maar het is ook een langdradige reis, waardoor het mij moeite koste om geboeid te blijven. Mijn leeservaring is dubbel, het verhaal is werkelijk diepgaand en emotioneel, maar ook erg meeslepend en traag er had wellicht iets meer actie en snelheid in mogen zitten. En toch heeft Wie omkijkt mij wel weten te raken de liefde tussen moeder en kind, de angstige reis naar het Noorden is aangrijpend en indrukwekkend, een leeservaring die ik niet had willen missen en het maakt mij ook nieuwsgierig of de verfilming nog doorgaat, het omstreden onderwerp zal veel tongen losmaken
Je wordt geraakt. Dat is op zeker
Ben jij ook nieuwsgierig geworden? Mijn ervaring is de jouwe niet, dus geef Wie omkijkt een kans want geraakt word je als lezer zeker….

Lieve leesgroet Moon Kager

Meer recensies van Moon Kager