Sterke jonge vrouwen

Natasha 08 december 2019
In Wij zijn gevlucht vertellen verschillende jonge vrouwen over hun vluchtervaring. Het verhaal is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is het verhaal van Malala Yousafzai en in het tweede deel geeft zij het woord aan verschillende jonge vrouwen. Malala heeft alle vrouwen ontmoet en introduceert ieders verhaal met een uitleg hoe en waar zij hen heeft ontmoet. Dit is iets positiefs, want het laat zien welke verbindingskracht Malala heeft.

Het boek heeft een heftig thema, maar het wordt niet zwaar gebracht. Alle verhalen geven namelijk heel veel hoop. Er zijn niet heel moeilijke woorden gebruikt. Het lastigste woord, ‘ontheemd zijn’, wordt direct al uitgelegd. Daarom sluit dit boek goed aan bij de doelgroep. Ook omdat allerlei jonge vrouwen aan het woord zijn, past het verhaal bij de doelgroep. De vertellers hebben ongeveer dezelfde leeftijd als de doelgroep.

Wij zijn gevlucht is niet alleen een verhaal over ontheemd zijn, maar ook over hoop, omdat uit alle verhalen de hoop spreekt van de meisjes. De hoop op een beter leven én de wil om te leven.

Meer recensies van Natasha