Streven naar geen klassenverschil

nella 19 oktober 2020
“Op het eerste gezicht” is de geschikte titel voor dit boek. Het lijkt nl op het eerste gezicht te gaan over een verliefdheid van een 42 jarige witte vrouw en een 23-jarige zwarte jongen. Is verliefdheid voldoende om te mengen in deze verschillende werelden? Maar dat is niet het enige.
Na een wat moeilijke start, waarbij het lijkt of het een roman is met weinig inhoud, kom je uiteindelijk tot het besef dat er veel meer speelt. Niet alleen de verliefdheid, maar ook de zorgen die daarmee gepaard gaan. De manier waarop de karakters van Lucy en Joseph beschreven worden is zeker niet oppervlakkig. Juist niet. Duidelijk wordt hoe ingesleten bepaalde gedachtespinsels zijn, ook al ben je je er zelf niet van bewust. De angst om de ander kennis te laten maken met de eigen vriendengroep is bij nader inzien ongegrond. Zonder echt een negatief oordeel wordt de ander beoordeeld op zijn gedrag. Hieruit blijkt dat de twijfel die ze allebei hebben of de relatie met de ander wel past in hun leven, niet nodig is. Mooi is dat kinderen geen moeite hebben met leeftijdsverschil of kleur. Het gaat erom of iemand aardig is en met respect en vertrouwen met elkaar omgaat. Het voorwoord past wat dat betreft uitstekend bij de inhoud van het boek. “Als we mensen niet alleen zouden beoordelen op hun opleiding, beroep of macht, maar ook op hun vriendelijkheid, moed, meelevendheid en ruimhartigheid, dan zou er geen klassenonderscheid bestaan”. Laten we hopen dat dit ooit gaat gebeuren.

Meer recensies van nella