Verdriet of liefde

nella 15 oktober 2023
Zing voor me morgen.
Is het mogelijk om je moeder te leren kennen door in de familiegeschiedenis van het leven van je moeder, oma en oud-oma te duiken?
Dit is namelijk wat Deniz Kuypers wil weten: waarom bleef zijn moeder bij zijn vader terwijl ze door hem geslagen en vernederd werd. En dat terwijl de vader ook nog een vrouw en kinderen in Turkije had? En was deze manier van leven ontstaan door het leven van oma en oud-oma?
Ach, bij het lezen van dit boek voelde ik vooral verdriet. Verdriet over het leven van de vrouwen waarin zo weinig liefde werd gevonden. Het leven van de vrouwen was in de twintigste eeuw niet eenvoudig. Er was oorlog, armoede, ziektes etc. Levina, oud-oma, werd zwanger van de vertegenwoordiger die beloofde met haar in Amerika een nieuw leven op te bouwen. Maar hij vertrok en kwam niet terug. Nel, oma, had een grote liefde, Jaap. Maar hij werd opgepakt in de oorlog en kwam niet meer teug. Alleen in haar dromen. Daarna werd Nel verkracht door haar “verloofde”, die in werkelijkheid getrouwd was en kinderen had. De geschiedenis herhaalt zich. De dochter van Nel, Lucia, de moeder van de schrijver, heeft altijd een vader gemist en wilde daardoor niet dat haar kinderen zonder vader zouden opgroeien. Bleef ze daarom maar bij haar man?
We kunnen de ander nooit zo goed doorgronden dat we begrijpen waarom keuzes gemaakt worden. Ook al verdiepen we ons nog zo in de geschiedenis. Of is het doel van het schrijven van dit boek om dichter bij je eigen gevoelens te komen en zo dichter bij het leven zelf? Dat is namelijk de mening van de zus van de schrijver. En ach, misschien is dat wel zo.
Na het lezen van dit mooie en met compassie geschreven boek over zijn moeder, ben ik benieuwd naar het boek over zijn vader! Deniz Kuypers heeft namelijk eerst een boek over zijn vader geschreven. “De atlas van overal”.

Meer recensies van nella