Topper

nicolet1968 08 mei 2020
Na De tatoeëerder van Auschwitz over het leven van Lale ben ik direct doorgegaan in het volgende boek van Heather Morris. In de tatoeëerder komt het verhaal van Cilka Klein al langs, en ik was erg benieuwd hoe haar leven verder verliep na Auschwitz.
Drie vreselijke jaren als liefje van de kampcommandant kregen een nog vreselijker vervolg. Beschuldigd van collaboratie wordt Cilka voor 15 jaar naar een goelag in Siberië gestuurd voor dwangarbeid. Maar ook hier weet de jonge maar sterke Cilka zich staande te houden.

Gebaseerd op het verhaal van de echt bestaan hebbende Cilka, maar delen van het verhaal zijn fictief. Door de gedetailleerde omschrijving van de situatie in zowel Siberië als Auschwitz een indrukwekkend boek maar wel heel toegankelijk geschreven.
Ik raad iedereen aan om de twee boeken echt in deze volgorde achter elkaar te lezen om een volledig beeld van de levens van Lale en Cilka te krijgen.
Het boek lezend als een roman tegen een historische achtergrond is voor mij absoluut 5 sterren waard.

Meer recensies van nicolet1968