Een reis naar de jungle van Congo

NicoleW 27 september 2020
Redmond O'Hanlon (1947) is naast avonturier, reisboekenschrijver en wetenschapper ook kenner van het werk van Charles Darwin. Hij schreef hierover een thesis, Joseph Conrad and Charles Darwin: The Influence of Scientific Thought on Conrad's Fiction.

Ik was al fan van O’Hanlon door zijn eerdere reisverslag Naar het hart van Borneo; een verslag van een ware antiheld die daar met veel humor over kan schrijven. In Congo merk je in zijn beschrijvingen van flora, fauna en cultuur beter dat O’Hanlon een wetenschapper is. In dit boek doet Redmond O'Hanlon verslag van zijn reis in 1996 naar Lac Télé, een mysterieus meer in Congo waar volgens de overlevering een monster zou voorkomen waarvan de wetenschap vermoedt dat het een dinosaurus zou kunnen zijn. Hij schrijft met Britse humor en onderkoeldheid over zijn tocht door de jungle, de dieren die hij tegenkomt en het geweld dat hij ziet. En gruwelijk, beangstigend en uitzichtloos is het af en toe.

Zijn metgezellen Marcellin, Nzé, Manou en de Amerikaan Lary Shaffer vormen een kleurrijk gezelschap. Vooral Lary kan heel grappig uit de hoek komen en KBD’s is bij ons in huis een gevleugeld begrip geworden. Al met al heb ik weer genoten van dit boek.

“‘Vogels – ik zie ze heus graag om me heen, maar als ze zo klein zijn, dan vallen ze buiten mijn kaart, ze zijn gewoon te klein, het zijn KBD’s.’
‘KBD’s?’
‘Kleine Bruine Dingetjes.’
‘Maar deze zijn blauw! En de vale oeverzwaluw, die is zwart!’
‘Correctie,’ zei Lary, plotseling geïnspireerd. ‘Kleine Blauwe Dingetjes. Kleine Zwarte Dingetjes.”

Meer recensies van NicoleW