Geen moment verveeld

Nienke 29 maart 2024
Wetende dat ik de Shades of Magic trilogie niet heb gelezen, stortte ik mijzelf in deze nieuwe trilogie. Je kunt het boek als een deel 4 zien, maar er begint met dit boek ook een nieuwe trilogie. Een soort spin-off, maar wel met een paar oude gezichten. Schwab heeft in een interview aangegeven dat ze hoopt dat wanneer deze trilogie klaar is, je zelf kunt beslissen met welke trilogie je begint. Met dit in gedachten durfde ik het aan en ik kan je vertellen, dit boek stelde absoluut niet teleur.

Ik had verwacht dat ik totaal geen idee zou hebben van wat er nu aan de gaande was in het verhaal en gelukkig was dit totaal niet het geval. Door middel van terugblikken leerde ik het verhaal en de personages snel kennen.

Schwab heeft een manier van schrijven dat mij enorm boeit. De werelden zijn complex, de personages zijn ontzettend goed uitgewerkt en de spanning blijft er goed in. Het verhaal zelf leest niet supersnel - vooral in het begin niet, aangezien er veel wereld opbouw is, en de personages voorgesteld worden, en dat kost de nodige uitleg. Er gebeurd namelijk veel, de anticipatie is hoog en de plotlijnen zijn ontzettend goed uitgedacht. Dit is wederom weer hoe fantasy zou moeten zijn.

Het enige minpunt dat ik heb, is dat het begin behoorlijk traag was voor mijn gevoel. Ik moest er echt even doorheen. Eenmaal bekend met het verhaal, kon ik het verhaal niet meer loslaten en genoot ik enorm. De magische elementen, mysterieuze gebeurtenissen en plotwendingen lieten mij vanaf dat punt niet meer los.

'De breekbare draden van magie' is weer precies wat we van Schwab gewend zijn. Een sterk staaltje fantasy, diverse en intrigerende personages, een complexe wereld en een prachtige schrijfstijl. De verschillende perspectieven komen perfect bij elkaar en vormen een krachtig geheel, en ik kan niet wachten om te zien hoe het verhaal verder gaat. Ik heb mij met dit boek geen moment verveeld en ben nu uiteraard erg benieuwd naar de eerste trilogie.

Bedankt uitgeverij Boekerij voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening.

Meer recensies van Nienke