Hand in hand: de herinnering en de realiteit

In deze novelle reist de hoofdpersoon Carmen af naar het Ligurische Monterosso, waar ze als tiener een innige vakantieliefde had met Antonio.
Het verhaal draait om de herinnering en hoe deze een plek verwerft in de realiteit, zelfs al wil je er niet aan toegeven.

Spitsvondig, bij vlagen emotioneel en met zeer toegankelijk en prettig taalgebruik schreef Pfeijffer deze novelle in de stijl die mij van Pfeijffer liet houden.

Minder dan twee uurtjes had ik nodig om het boek te lezen en ik deed het met plezier: een fijn boek, met een mooi, semi-open einde dat je prikkelt je eigen dierbare herinneringen weer eens op te rakelen, wellicht zelfs om ze weer te herleven.

Een feelgoodboek, geen diepgaande literatuur; dat is echter ook niet erg, mijns inziens, want het lezen mag soms ook puur om het lezen gaan.
Genieten van mooie taal, even glimlachen bij een bepaalde voorspelbaarheid die je graag terugziet, simpelweg omdat het doet denken aan de kleinmenselijkheid van het alledaagse leven.

Meer recensies van Nikola Edelsztejn