Wees jezelf

Paul Huibers 23 oktober 2019
Louzewies de Jager (pseudoniem) vertelt haar levensverhaal in korte, vlot lezende, zinnen. Haar compacte schrijfwijze, regelmatig voorzien van humorvolle inkijkjes in haar relatie met de mannenwereld, naast een wereld van herkenning voor hen geboren in de jaren 50, zorgt voor een betrokkenheid bij haar verhaal. Kruisverband geeft de verbanden weer tussen het spel van macht, religie, geborgenheid, feminisme en onderwerping. Dit in een tijdsperiode waarin de vrouw zich zowel maatschappelijk als werktechnisch ontwikkelde van een wat slaafse, aan de man onderworpen vrouw, tot een zelfstandige, onafhankelijke en voor zich zelf opkomende vrouw.
Louzewies heeft een duidelijke mening over diverse onderwerpen en over mensen die er een van haar afwijkende mening op na houden. Het zet aan tot nadenken en zelfreflectie.
Ik vind het wel jammer dat zo'n vrouw, met zo'n duidelijke mening, onder pseudoniem dit boek uitbrengt. Onder eigen naam zou meer in lijn liggen met haar karakter.

Meer recensies van Paul Huibers