Stalen zenuwen vereist

Je bent de vrouw van een moordenaar en je wordt verdacht van medeplichtigheid. Je man is nog op de vlucht, maar jij bent gepakt. De bewijslast liegt er niet om. De moorden zijn gruwelijk. Je man wordt niet voor niets de Zandman genoemd. Hij komt wanneer iedereen slaapt en slaat dan toe. Hier moet een einde aan komen en Justitie begint met jou. Maar hoe toon je aan dat je slachtoffer bent van je eigen man?

‘Mr Sandman, bring me a dream…’

Advocaat Eddie Flynn raakt betrokken bij de gruwelijke zaak die New York in zijn ban houdt. Door de media-aandacht is heel Amerika er van overtuigd dat Carrie Miller niet alleen wist van de gruweldaden van haar man, maar ook actief heeft deelgenomen aan de moorden. Ooit heeft Eddy Flynn een moordenaar vrij weten te krijgen en daar heeft hij nu nog spijt van. Hij heeft zichzelf bezworen deze fout niet meer te begaan. Als hem wordt gevraagd de verdediging van Carry Miller op zich te nemen, zegt hij in eerste instantie dan ook nee. Maar zijn kantoorgenoot Kate krijgt hem zover om in gesprek te gaan met Carrie waarna ook Eddy overtuigt raakt van haar onschuld.

‘De duisternis die haar nu omsloot was donkerder dan de zwartste nacht.’

Maar niet alleen Eddy en zijn team proberen Carrie uit de gevangenis te houden, ook haar echtgenoot, de Zandman, komt tevoorschijn. Hij wil zijn vrouw met hand en tand verdedigen en doet dat op zijn eigen manier. Iedereen die een gevaar loopt voor het proces van zijn vrouw, moet uit de weg worden geruimd. Terwijl de moorden door blijven gaan, is Eddy bezig met de zaak van zijn leven…

Wederom heeft Steve Cavanagh een huivering wekkend spannende thriller neergezet. Ik heb al meerdere boeken gelezen van deze auteur en wat mij altijd opvalt is hoe ijzersterk hij de advocaat Eddy Flynn neerzet. Een topadvocaat die op slimme wijze zijn cliënten in de rechtbank weet te verdedigen.

De auteur onderscheidt zich ook van andere thriller schrijvers met onverwachte plotwendingen. Je weet nooit wat je kan verwachten en wat er staat te gebeuren. Daardoor lees je zijn boeken met ingehouden adem. ‘De handlanger’ doet hier niet voor onder. Dit verhaal is niet voor doetjes! Stalen zenuwen zijn vereist.

De hoofdstukken zijn kort waardoor het verhaal heel vlot leest. Het boek bevat dagboekfragmenten van Carrie, maar ook haar man, de Zandman, komt aan het woord. Vanuit verschillende invalshoeken word je meegenomen in de gebeurtenissen.

Het einde van ‘De handlanger’ had ik niet zien aankomen en biedt naar mijn idee ruimte voor een vervolg.

Meer recensies van Paula van Mourik