Vlaamse thriller met een Nederlandse twist

Paula van Mourik 21 augustus 2022
‘Jacht’ kent een sterk begin: een ogenschijnlijk gewone vrouw die in de vroege ochtend naar huis rijdt, blij dat haar nachtdienst in de Antwerpse haven erop zit en verlangend naar huis, waar haar man en zoon op haar wachten. Maar wat de vrouw niet weet, is dat zij nooit meer thuis zal komen en dat haar een pijnlijke en wrede dood staat te wachten...

Liese Meerhout, commissaris bij de politie van Antwerpen, wordt op de zaak gezet. Kort na de eerste moord vindt er een tweede moord plaats die net zo luguber is als de eerste. Aan Liese en haar team de taak om erachter te komen wat er aan de hand is. Al snel wordt duidelijk dat er een bende-oorlog aan de gang is en dat er nog meer mensen op de lijst staan om te worden afgemaakt. Haast is dus geboden...

Toni Coppers (1961) is een Vlaamse auteur en staat bekend om zijn ingenieuze en spannende plots. Hij is Vlaanderens meest bekroonde misdaadauteur. Met zijn boeken heeft hij al vele prijzen gewonnen en nominaties in de wacht gesleept. Ook werden zijn verhalen verfilmd voor tv.

‘Jacht ‘ is niet de eerste thriller waarin Liese Meerhout acte de présence geeft. In het verhaal wordt hier af en toe naar verwezen. Dat is niet storend, want ‘Jacht’ is heel goed als stand alone te lezen. Ik kreeg wel het gevoel dat Liese en haar team al veel hadden meegemaakt en dat ze door de jaren heen een sterke en hechte band met elkaar hebben opgebouwd. Dat is vooral het geval tussen Liese en hoofdinspecteur Michel Masson. Coppers weet daardoor de personages in zijn boek neer te zetten als mensen van vlees en bloed.

‘Jacht’ is een thriller van Vlaamse bodem. Toch kent het verhaal ook een Nederlandse twist. Voormalig stagiaire Daphne heeft Nederlandse roots. Ze raakt betrokken bij het onderzoek en op enig moment wordt het team genoodzaakt om naar Nederland af te reizen. Leuk en herkenbaar voor de Hollandse lezers!

Het verhaal is een echte page turner. Moeilijk weg te leggen en vooral het eind is nagelbijtend spannend. Ik ben het grondig eens met de quote die op de cover prijkt: Coppers lezen is verslavend!

Deze recensie is eerder verschenen op Bazarow.com

Meer recensies van Paula van Mourik