spannend

De zomer nadert zijn einde wanneer op een zonnige warme ochtend Mia wordt benaderd door het jonge meisje Sofia. Zij voelt zich schuldig aan de verdwijning van haar vriendje Jonathan, nu drie jaar geleden, en vraagt Mia om hulp. Kort hierna wordt een tienermeisje vermoord aangetroffen in de kajuit van een boot. Holger Munch en zijn team bijten zich vast in deze zaak, ondersteunt door de plaatselijke politie. Al gauw blijkt dat de kleine Noorse gemeenschap waartoe Jonathan en Sofia behoren vele geheimen kent. Maar de tijd dringt en Munch en Mia beseffen maar al te goed dat de hoe langer het duurt des te kleiner de kans dat ze de moordenaar zullen vinden.

Om één of andere reden zijn Scandinavische thrillers nooit mijn ding geweest en is ‘De terugkeer van Mia’ eigenlijk een van de eerste boeken die ik lees in dit genre. Een beetje kil en afstandelijk leken de boeken mij. Maar na het lezen van het eerste hoofdstuk van ‘De terugkeer van Mia’ moest ik mijn idee over Scandivische thrillers bij stellen. Het eerste personage dat de revue passeert in dit boek, de weduwe Dorothea, kwam op mij over als een tevreden vrouw met een warme persoonlijkheid. Toen in het tweede hoofdstuk het eiland en het huis van Mia werd omschreven was ik om. Tot de laatste pagina heeft dit boek mij in zijn greep gehouden.

Het verhaal verwijst wel met enige regelmaat naar de voorgaande boeken waarin Holger en Mia ook voorkomen, maar desondanks is ‘De terugkeer van Mia’ heel goed als stand alone te lezen.

Wat ik altijd fijn vind van een boek zijn korte hoofdstukken en afwisselde personages. Nou, met dit boek kom ik goed aan mijn trekken!

Enig minpuntje vind ik de verhaallijn over de verdwijning van Jonathan. Die vond ik niet sterk. Maar los hiervan heb ik mij prima vermaakt met deze Scandinavische thriller en zullen er nog vast meer volgen!

Meer recensies van Paula van Mourik