Voortreffelijk schrijfster

De titel van dit boek doet vermoeden dat het verhaal over katten gaat. Maar kattenliefhebbers worden echter op het verkeerde been gezet.

‘Kattentijd’ gaat over twee vrouwen, Fauve en Severine. Afkomstig uit twee totaal verschillende milieus, maar tegen wil en dank hebben ze een aantal dingen gemeen: de mannen. Beiden hebben in hun jongere jaren hetzelfde vriendje gehad, één van hen is daar zelfs mee getrouwd geweest, en nu ze volwassen zijn, is het weer een man die hen bindt.

Afwisselend vertellen Fauve en Severine ieder hun eigen verhaal en krijg je als lezer een beeld van hun jeugd die voor beiden verre van ideaal was. Datzelfde geldt voor hun volwassen leven, ook al lijkt het voor de buitenwereld dat ze een doorsnee leven leiden.

‘Kattentijd’ vond ik een donkere, mistroostige roman. Het boek bevat een aantal heftige scènes waar beesten bij betrokken zijn. Als kattenliefhebber moet je die overslaan. Gruwelijk en wat
mij betreft niet nodig.

De auteur is Vlaamse en dat merk je aan het taalgebruik. Voor ons Hollanders misschien niet altijd te begrijpen. Mij stoorde het desalniettemin niet.

Het verhaal sprak mij niet aan, maar dat zegt niks over de opbouw, schrijfstijl etc van het boek. Daar is niks mis mee. Integendeel, de auteur is een voortreffelijk schrijfster. Jammer dat het verhaal tegenviel.

Meer recensies van Paula van Mourik