Een achtbaan aan emoties

Paula van Mourik 18 september 2019
Een groep vrienden komt op Schiermonnikoog bijeen om te vieren dat één van hen een ere-doctoraat krijgt uitgereikt. De vier stellen kennen elkaar al sinds hun studietijd en waren dik bevriend. Helaas kwam de vriendschap na verloop van tijd op een laag pitje te staan en was het niet meer vanzelfsprekend om vreugde en verdriet met elkaar te delen. Met gemengde gevoelens reist iedereen dan ook af naar Schiermonnikoog alwaar ze een heel weekend lang op elkaar aangewezen zullen zijn.
Oude wonden worden opengereten en het is nog maar de vraag of ze hun vriendschap nieuw leven in kunnen blazen.

‘Oog om oog’ is een literaire thriller van Nederlandse bodem geschreven door het echtpaar Peter Römer en Annet Hock. Net als het schrijversduo wonen de hoofdpersonen Sander en Claudia in Haarlem. Het gaat niet goed met Sander, hij worstelt al jaren met psychische klachten. Zijn oude vriend Lucas is daar volgens hem debet aan. Tijdens het weekend op Schiermonnikoog zint Sander op wraak.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. In rap tempo worden de personages afgewisseld en lees je de ene keer waar Sander mee worstelt om vervolgens deelgenoot te worden van de zakelijke sores van Ruud, één van de acht vrienden. Het verhaal is vlot geschreven en doordat vaak van personage wordt gewisseld, zit er voldoende vaart in het verhaal.

Aan het begin van ‘Oog om oog’ worden de vrienden voorgesteld. Omdat de personages gedurende het verhaal snel wisselen, is het belangrijk om de introductie van de vrienden aandachtig te lezen. Anders ben je zo vergeten wie nu ook alweer wie was en wie het met wie deed.

Het verhaal is een zogeheten literaire thriller. Aan het begin voel je als lezer dat er veel speelt tussen de vrienden. Gaandeweg het verhaal komt naar boven wat er aan de hand is en waar iedereen mee worstelt.

Het einde is een achtbaan aan emoties: zowel voor de lezers als voor de personages.

Na ‘En nu ik’ is ‘Oog om oog’ het tweede boek van Römer en Hock. Een schrijversduo waar we hopelijk nog veel van mogen horen.

Meer recensies van Paula van Mourik