Verleden en heden komen samen.

Peter Marks 25 maart 2021
Eva gaat op reis. In het verleden met haar ex-man, nu alleen. Een vliegreis naar Fuerteventura. Om het gedoe in het vliegtuig probeert Eva nu een beetje te lachen, echter met een dubbel gevoel omdat zij nu niet meer naar het geklaag van ex hoeft te luisteren. Maar tegelijk mist zij het om haar eigen ergernis te kunnen ventileren. Zij is klaar voor een week vakantie.

Behalve lekker luieren in de zon bij haar appartement Villa Verde maakt zij op het eiland ook trips. Zo ook naar de krater van Vulcano. Vol angsten en onzekerheden, realiseert zij zich op een punt te zijn gekomen waar zij sowieso ooit had willen zijn. Tevens ervaart zij daar de spirituele aanwezigheid van haar vader, zoals hij was tijdens haar jeugd.

Dirk, de man van wie Eva de sleutel van haar vakantiewoning had gekregen, nodigt Eva onder andere uit voor een bezoek aan het zuidelijk gelegen plaatsje Cofete. Daar wordt Eva geconfronteerd met Villa Winter. Bij die villa bekruipt haar een raar gevoel. Langzaam wordt het haar duidelijk wat zich in en rond die Villa moet hebben afgespeeld.

VILLA WINTER (2020) geschreven door JANNEKE VAN OORSCHOT, is in een pittige tevens prettige stijl geschreven.
In het zuiden van Fuerteventura, bij het plaatsje Cofete ligt Villa Winter. Het bestaat echt. Deze villa is omgeven met mysterieuze, op WOII betrokken verhalen. De auteur heeft zich door deze verhalen laten leiden en vervolgens aangevuld met een verhaal ontsproten uit haar eigen fantasie. Zo heeft zij non-fictie en fictie vervlochten tot een goed verhaal.

Zelf meerdere keren op een Canarisch eiland te hebben doorgebracht, bracht mij op het idee om mee te doen met een winactie van Villa Winter op Facebook bij Mustreads of Not. Nadat bleek dat ik had gewonnen, ontving ik bij het boek vanuit Valles de Ortega, Fuerteventura, een brief van auteur Janneke van Oorschot waarin zij onder andere schreef: “ Nadat ik in 2016 naar Fuerteventura ben verhuisd, was het me al tijdens mijn eerste bezoek aan deze mysterieuze villa meteen duidelijk: hier moest ik iets mee. Vele bezoeken volgden en alle gesprekken en jaren onderzoek hebben uiteindelijk tot dit boek geleid.”

Meer recensies van Peter Marks