'Black man in a white world'

Peter van Bavel 16 april 2024
‘Alle zondaars zullen bloeden’ – S.A. Cosby

Shawn A. Cosby is geboren in Zuidoost Virginia, en ik denk dat hij mede hierdoor in zijn auteurswerk aandacht vraagt voor de nog altijd aanwezige rassenongelijkheid tussen blanke en zwarte inwoners van de Southern States. Alle zondaars zullen bloeden is zijn derde thriller die in het Nederlands is vertaald. Eerder verschenen Een laatste uitweg en Vlijmscherpe tranen. De laatste werd in 2023 door Vrij Nederland tot VN thriller van het jaar verkozen.

Zodra ik las dat er een nieuwe Cosby zou verschijnen, had ik hier mijn zinnen op gezet. De man verdient een groot podium voor zijn schokkende verhalen. Ik heb het dan niet over de wrede misdaden die er worden gepleegd in zijn boeken, vele malen afschrikwekkender is de rassenhaat die ook in de eenentwintigste eeuw nog altijd actueel is. Hij vraagt hier op zo’n bescheiden wijze aandacht voor, dat het je harder treft dan wanneer hij zou schreeuwen om aandacht voor deze dramatische situatie. Het is toch van de zotte dat er nog altijd grote groepen mensen zijn die zich superieur voelen aan de zwarte medemens. Wanneer kunnen we deze waanzin stoppen?!

‘Eigenlijk weet je nooit hoe mensen werkelijk zijn, hè? Zei Davy. ‘Volgens mij wil niemand dat echt weten,’ zei Titus.

Het verhaal speelt zich af in 2017 maar het had evengoed 2024 kunnen zijn. Titus Crown is gekozen tot eerste zwarte sheriff van Charon County. Zijn ervaringen als voormalig FBI-agent heeft hij meegenomen naar dit verdorven plattelandsgebied waar, naast notoire discriminatie, weinig strafbaars gebeurt. Op een dag krijgt hij een alarmerende oproep van een van zijn hulpsheriffs. Er is een schietpartij op school. Wanneer Titus met zijn team op school arriveert, heerst grote paniek. De zwarte dader komt de school uitlopen en wordt door twee van zijn eigen teamleden neergeschoten. Binnen ligt het lichaam van een geliefde leraar. Het is het begin van een zenuwslopend onderzoek naar het motief en de aanleiding.

Het boek ziet er tof uit door een sinistere omslag met een treurwilg, die een belangrijke getuige is in het verontrustende verhaal. De gebruikte papiersoort is zacht, dik genoeg om niet door te drukken en het boek ligt als geheel heerlijk in de hand. Mooi compact formaat ook.

Cosby heeft een meesterlijk gevoel voor timing. Alle componenten zijn van hoge kwaliteit. De dialogen, de karakterontwikkeling, de opeenvolging van gebeurtenissen, de plotwendingen en de onzekerheid die overeind blijft tot de laatste bladzijde. En je weet als lezer het vocabulaire nog wat te vergroten. Isopropylalcohol, ichthyologisch en gecollationeerd zijn voor mij geen alledaagse woorden.

‘Op de autopsietafel kreeg de gelijkheid pas een stevige voet aan de grond’

De misdaden in het boek zijn gruwelijk en worden tot in detail en expliciet beschreven. Het roept de vergelijking op met de boeken van de succesvolle thrillerauteur Chris Carter. Toch is er in het geval van Cosby ook een diepere reden om expliciet te zijn. De schok die het bij de lezers teweegbrengt is bedoeld om ons aan het denken te zetten. Over hoe neerbuigend veel mensen zich gedragen ten opzichte van anderen en hoe bekrompenheid kan leiden tot een gevoel van superioriteit.

‘Het woord van God is volmaakt, maar de manier waarop mensen het uitleggen is verdorven.’

Het boek geeft ook ruimte aan het thema christelijk geloof. Het vraagt een kritische en open blik om dit aspect vanuit diverse invalshoeken toe te laten. Zeker wanneer je gelovig bent, kunnen fragmenten confronterend overkomen. Ik vond het persoonlijk een extra component die nog meer duiding gaf aan de onderliggende thematieken.

De gelaagdheid van dit boek is zo ingenieus als een spekkoek. Ieder laagje is een kleurrijk deel van het geheel en heeft ook zijn eigen meerwaarde en boodschap. Een dikke vier sterren voor Alle zondaars zullen bloeden en een respectvolle diepe buiging voor Shawn A. Cosby.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Alle zondaars zullen bloeden van S.A. Cosby lees je een thriller met vele gezichten. Er wordt druk gerechercheerd door een sheriff waarvoor je, gaandeweg het boek vordert, meer en meer respect en sympathie voelt. De moorden zijn wreed en luguber. De personages divers en allemaal slecht van aard en steevast verdacht. De spanningsboog groeit, tot de allerlaatste pagina. Een thriller als deze, vergeet je nooit meer.

Persoonlijke songtekst:
‘I’m in love but I’m still sad
I’ve found peace but I’m not glad
All my nights and all my days
I’ve been trying the wrong way

I’m a black man in a white world
I’m a black man in a white world’
(Michael Kiwanuka – ‘Black man in a white world’)

Peter
Boekencast

Genre: thriller
Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044367348
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 368
Verschijningsdatum: maart 2024

Hartelijke dank aan The House of Books voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel