'Give me love'

Peter van Bavel 26 maart 2024
‘Koud rood’ – Chris Ryan

Chris Ryan is geboren in het Verenigd Koninkrijk, en ging al op zijn zestiende het leger in. Zijn medewerking als SAS agent aan undercoveroperaties, scherpschutter missies en special ops brachten hem over de gehele wereld in levensbedreigende situaties. Al deze kennis en knowhow gebruikt hij nu om, veilig achter zijn bureau, talrijke bestsellers te schrijven. De BBC maakte samen met hem de realityserie Hunting Chris Ryan en Sky TV baseerde de hitserie Strike Back op de boeken van Ryan.

Al eerder was mijn oog gevallen op de boeken van deze auteur maar ik vond ze er niet uitnodigend uitzien. Een hele serie boeken met ogenschijnlijk identieke omslagen in alleen een wisselende kleur. Gelukkig heeft de vormgever bij de laatste titels een andere keuze gemaakt die mij direct prikkelt.

Het verhaal speelt zich af in de huidige tijd en maakt geen gebruik van de namen van de huidige politieke kopstukken. Een verstandige keuze. Het doet namelijk niets af aan de authenticiteit en actualiteit. SAS-agent Jamie Carter wordt door de legerleiding als een lastige klant gezien. Daar waar hij vreest voor ontslag, krijgt hij keer op keer de opdracht om lastige missies uit te voeren. Na een missie waarin hij een gevaarlijke dubbelrol moet vervullen, wordt hij belast met de beveiliging van de tweede man in Oekraïne. Viktor Koltrov, de desbetreffende generaal, is een eigengereide man die wars is van alle beperkingen die het beveiligingsteam hem oplegt. Het is wachten tot het mis gaat en bij Chris Ryan weet je; dan gaat het ook direct helemaal goed mis.

Aan Chris Ryan vragen om een geloofwaardige actiethriller te schrijven is alsof je aan Max Verstappen vraagt of hij zijn rijbewijs heeft. De man ademt wereldtoneel, defensie, geheim, politiek, hiërarchie, missies en gevechtshandelingen.

De personages komen geloofwaardig, maar enigszins homogeen over. Het lijkt of iedere man binnen het leger een ego heeft dat net zo groot is als zijn biceps. Allemaal zo zelfingenomen en arrogant dat je soms verlangt naar een onderscheidend karakter. Hierdoor wordt al het personeel binnen defensie (al dan niet terecht) neergezet als met veel testosteron gevulde blaaskaken. Opvallend.

Het verhaal leest als het kijken naar een spannende film. De onderhuidse en de daadwerkelijke spanning buitelen voortdurend over elkaar heen. Als lezer verveel je je geen moment.

Wat ik het meest indrukwekkend vind aan Koud rood is de keuze van de auteur om de invasie door Rusland in Oekraïne als thema te kiezen. De waanzin van deze al jaren voortdurende imperialistische strijd kan nooit voldoende in beeld worden gebracht. Waar iedereen de overtuiging had dat Oekraïne in korte tijd onder de voet gelopen zou worden, zorgt de wil om te overleven en de wil om te vechten voor autonomie, nog altijd voor verzet tegen de Russen.

Het boek opent met de zin: Dit boek is opgedragen aan alle gesneuvelde soldaten van Oekraïne en eindigt met een nawoord om de moed en de opofferingsgezindheid van de Oekraïners te prijzen. Daar word ik na alle actie in het boek pas echt stil van.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Koud rood van Chris Ryan word je als lezer een spannend militair en actierijk avontuur ingetrokken om tegelijkertijd droevig te worden van alle conflicten die de wereldvrede hebben ondermijnd de afgelopen jaren. De invasie door Rusland in Oekraïne en de invasie door Israel in Palestina tonen aan dat de mens op het gebied van liefde, gelijkheid en tolerantie nog veel lessen te leren heeft. Hopelijk is ons de tijd hiervoor gegund.

Persoonlijke songtekst:
‘My Lord
Please take hold of my hand
That I might understand you
Give me light
Give me life
Keep me free from birth
Give me hope
Help me cope with this heavy load
Trying to touch and reach you with
Heart and soul’
(George Harrison – ‘Give me love’)
Peter
Boekencast

Genre: actiethriller
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789049202798
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 368
Verschijningsdatum: februari 2024

Hartelijke dank aan Meulenhoff Boekerij voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel